Skip to content

ممکن است هنوز به ریموت کار کردنتان ( دورکاری ) پی نبرده باشید!

آیا فریلنسینگ برای شرکت ها خوب است؟

در این مقاله چی می‌خوانید؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه
۰
(۰)

همه‌ی ما در حال انجام کارها به‌صورت مجازی و دورکاری (کار از راه دور یا ریموت) هستیم. حرف‌های زیادی در مورد انجام دورکاری در منزل و یا جاهای دیگر وجود دارد و حتی بعد از پیدایش بیماری کووید ۱۹ این بحث داغ‌تر شده است.

دورکاری می‌تواند در هر جایی؛ چه به صورت انفرادی و چه به صورت تیمی انجام شود. در حال حاضر کار مجازی در بسیاری از عرصه‌ها و شرکت‌ها در حال انجام شدن است. شرکت‌های زیادی در حال حاضر از لحاظ جغرافیایی گسترده هستند و کارمندان آنها به صورت دورکار در حال فعالیت هستند. می‌توان گفت که شرکت‌هایی که از این سبک کار استفاده نمی‌کنند در حال از دست دادن سود و شاهد کاهش فروش خود هستند.

دورکاری چیست؟

دورکاری یک سبک کار است که به متخصصان اجازه می‌دهد خارج از محیط اداری سنتی کار کنند. بر اساس این مفهوم است که برای انجام موفقیت‌آمیز یک پروژه نیازی به انجام کار در مکان و زمان خاصی نیست.

به این فکر کنید که به جای رفت و آمد روزانه به یک دفتر برای کار پشت میز مشخص شده، کارمندان به صورت ریموت و از راه دور می‌توانند پروژه‌های خود را اجرا کنند و به اهداف خود در هر جایی که می‌خواهند دست پیدا کنند. افراد از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند تا روزهای زندگی خود را طوری برنامه ریزی کنند که هم به زندگی شخصی و هم به کار خود برسند.

 دورکاری چیست؟

میزان دور بودن حوزه‌های کاری از لحاظ فیزیکی و دورکاری

شرکت‌ها تابه‌حال تا این قدر گسترده و دارای توزیع جغرافیایی نبوده‌اند. می‌توان دید که شعبه‌ها و تیم‌های کاری شرکت‌های زیادی در سر تا سر یک کشور و حتی در مواردی در تمام دنیا توزیع شده‌اند. در یک سر دنیا می‌توان تیم‌ها و سازمان‌هایی را یافت که به طور کامل در یک مکان متمرکز شده‌اند و از طریق ارتباط فیزیکی با هم هماهنگ می‌شوند و کارها را انجام می‌دهند.

در حالی که در سوی دیگر دنیا، می‌توان شرکت‌های دیگری را یافت که به طور کامل از روش‌های دور کاری و کار مجازی برای پیشبرد امور مختلف استفاده می‌کنند. در میانه‌ی این طیف هم می‌توان شرکت‌های هیبریدی را دید که هم تا حدودی در فعالیت‌های خود متمرکز و در یک مکان مستقر هستند و هم از مزایای دورکاری و کار مجازی در بعضی زمینه‌ها بهره می‌برند. بیشتر شرکت‌ها در دنیای امروز از این شیوه‌ی هیبریدی برای انجام فعالیت‌های خود بهره می‌برند.

ریموت کار کردن، شرکت‌های هیبریدی و چالش‌های آن ها

به نظر می‌رسد که در زمینه‌ی شرکت‌هایی که به طور هیبریدی از هر دو نوع روش مجازی یا دورکاری و هم روش سنتی برای اداره‌ی امور استفاده می‌کنند چالش‌های بیشتری در زمینه‌ی مدیریت امور دیده می‌شود. دلیل این سختی هم مشکل بودن ایجاد هماهنگی بین قسمتی از شرکت که در دفتر مرکزی قرار دارد و دیگر بخش‌ها که در نقاط دورتر قرار دارند می‌باشد.

چرا ما این همه شرکت هیبریدی داریم که از لحاظ جغرافیایی توزیع شده هستند و به صورت ریموت کار می‌کنند؟ برای این پدیده دلایل زیادی وجود دارد که برای هر شرکتی چند تا از آن ها صدق می‌کند.

  1. تجمیع شرکت‌ها و یا خرید محل یک شرکت دیگر توسط شرکت جدید.
  2. رشد شرکت‌ها که در اثر حضور شرکت در حوزه‌های جغرافیایی جدید روی می‌دهد.
  3. صرفه جویی در هزینه‌ها که با بستن بعضی از اداره‌های شرکت و انتقال آن به نقاط دورتر که دارای هزینه کمتری هستند رخ می‌دهد.
  4. استفاده از افراد کارآمد که در نقاط دیگر بهتر می‌توانند به شرکت در پیشبرد اهداف خود کمک کنند.
  5. حفظ استعدادها و افراد کارآمد با اجازه دادن به آن ها برای کار در نقاط مختلف.
پیشنهاد می‌کنیم:  کسب درآمد آنلاین مترجمی در منزل

مهارت‌های رهبری مجازی و مدرن برای پیروزی در این عرصه لازم است

برای بهره بردن از مزایای داشتن شرکتی که از لحاظ جغرافیایی دارای گستردگی است باید تلاش خود را برای بهره بردن از مدیریت مجازی برای کنترل کارهای مجازی در درون شرکت به کار برد. تأثیر روی گروه‌های کاری از فاصله‌ی دور، مدیریت دیدارهای مؤثر مجازی و از راه دور، تأسیس گروه‌های مجازی، هدایت کردن تیم‌ها و ایجاد یک فرهنگ سازنده در سراسر شرکت می‌تواند از مهارت‌هایی باشد که برای رهبری مجازی و مدرن نیاز است. شما باید به این مهارت‌ها دست یافته و در جهت تقویت این مهارت‌ها هم تلاش فراوانی را به کار ببرید.

با دورکاری فراتر از مرزهای تیمی و مشتریان خود فکر کنید

یک امر مهم در زمان مدیریت تیم‌ها می‌تواند توجه به جنبه‌های دیگر هم باشد. هر شرکتی دارای مشتری‌هایی است و ممکن است به ارائه‌ی خدمات و یا محصولات متفاوتی بپردازد. برای شما مهم است که با توجه به حوزه‌ی کاری شرکت خود به اموری فراتر از تیم‌ها و کارهای مجازی یا دورکاری شرکت توجه کنید. یکی از مهم‌ترین این امور می‌تواند توجه به مشتری‌ها باشد. اما این‌ها باز هم بیانگر تمام جنبه‌های مورد نیاز برای موفقیت یک شرکت نمی‌باشد. در نظر گرفتن محصولات و بهبود ارائه و عرضه‌ی آن ها در بازار در کنار جلب رضایت مشتری می‌تواند به شما در بهبود تمام بخش‌های سازمان کمک کند.

کارکنان دور کار می‌توانند بیش از همه در انجام کارها مشارکت کنند

همین که شما متوجه شدید که در یک گروه مجازی به صورت دورکاری حضور دارید. باید که مهارت‌های خود را در جهت ایجاد یک ارتباط مؤثر از راه دور با تیم‌های دیگر بهبود بخشید و به طور کامل خود را درگیر اجرای بهتر مسئولیت‌های خود در شرکت نمایید. درگیر نمودن خود در جهت اجرای بهتر مسئولیت‌ها می‌تواند خروجی‌های بسیار بهتری را برای شرکت به دنبال داشته باشد.

ریموت کار کردن

حتماً خود را برای مدیریت مجازی امور آماده کنید.

تمرکز شما نباید روی مکانی باشد که دارید در آن کار می‌کنید. تمرکز باید روی کاری باشد که باید انجام دهید. کار شما باید سر وقت و با هم کاری دیگر اعضای شرکت، مدیران، شرکای بیرونی، و مشتری‌ها انجام شود. شما تنها در صورتی می‌توانید به این هدف برسید که از مهارت‌های درست در این زمینه بهره ببرید. پس هر چه زودتر مهارت‌های خود را در زمینه مدیریت مجازی و همه‌جانبه امور افزایش دهید.

فریلنسرها چگونه از طریق دورکاری کسب درآمد می‌کنند؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که فریلنسرهای می‌توانند به صورت دورکاری کار کنند. برخی از آنها این فرصت را دارند که در اکثر هفته‌های کاری به صورت ریموت کار کنند اما یک روز از هفته را در جلسات حضوری شرکت می‌کنند. برخی دیگر هم نیازی به حضور در محل ندارند. معمولاً فریلنسرها را می‌توان به صورت کارمندان پاره وقت یا تمام وقت استخدام کرد. به عنوان یک فریلنسری که به صورت دورکاری فعالیت می‌کند لازم است با برنامه‌هایی مانند گوگل درایو؛ Anydesk، شبکه‌های اجتماعی؛ نحوه تبادل فایل و اطلاعات و غیره آشنایی داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم:  دلایلی برای اینکه کسب و کار شما نیاز به ساخت وب‌سایت حرفه‌ای دارد!

فریلنسرهایی که از مهارت کافی برخوردار هستند می‌توانند در سایت‌های فریلنسری مانند کاریتو مشغول به کار شوند یا اینکه خود برای آگهی استخدام را منتشر کنند و منتظر مشتری باقی بمانند و یا درخواست همکاری برای شرکت‌ها و سایت‌های مختلف ارسال کنند.

فرهنگ فریلنسرینگ حرفه‌ای را در شرکت خود پرورش دهید

فریلنسرها حق انتخاب بیشتری نسبت به قبل دارند و بازار رقابت سختی را ایجاد کرده‌اند. ما در حال حاضر شاهد تغییر قدرت از طرف کارفرما به فریلنسر هستیم. مجموعه مهارت‌های خاص آن‌قدر پر تقاضا شده‌اند که یک فریلنسر به راحتی می‌تواند پروژه‌ها را رد کند. به هر حال، اکثر فریلنسرها این مسیر شغلی را انتخاب کردند تا انعطاف پذیری و کنترل بیشتری بر نحوه کار خود داشته باشند و همچنین بتوانند انواع پروژه‌هایی که بیشترین سود را برای آنها دارند را انتخاب کنند. در عوض آنها بسیاری از مزایای شغل‌های تمام وقت (مانند دستمزد منظم؛ بازنشستگی؛ مرخصی سالانه، مرخصی استعلاجی و غیره) را از دست می‌دهند بنابراین غیر منطقی نیست که فریلنسرها انتظارات خاصی برای کار کردن داشته باشند.

در حالی که فرهنگ درون سازمانی ممکن است تنها یکی از عواملی است که یک فریلنسر باید در نظر بگیرد؛ می‌تواند تأثیر بسزایی در پروژه‌هایی داشته باشد که فریلنسر برای انجام پروژه انتخاب می‌کند. با این حال بسیاری از شرکت‌ها و بخش‌های منابع انسانی هنوز سعی می‌کنند که فریلنسرها را براساس سیستم‌ها و شیوه‌های قدیمی به کار گیرند.

کار مجازی

این زمانی قابل تحمل بود که فریلنسرها تنها بخش کوچکی از نیروی کار یک شرکت یا سازمان را تشکیل می‌دادند اما حالا این‌طور نیست. در حال حاضر، فریلنسرها می‌توانند ۳۰ تا ۴۰ درصد نیروی شرکت یا سازمان را تشکیل دهد.

موفقیت یا شکست استراتژی‌های آینده به طور فزاینده‌ای به توانایی شرکت در دستیابی به استعدادهای بسیار تخصصی و کمیاب بستگی دارند. تقاضای کنونی به گونه‌ایست که اگر تجربه کار با یک سازمان نامید کننده باشد؛ یک فریلنسر ممکن است تصمیم بگیرد که به مکان دیگری برود. شرکت‌ها باید به طور استراتژیک در مورد چگونگی این امر فکر کنند و آن هم ایجاد فرهنگی است که برای فریلنسرها جذاب باشد.

بخش منابع انسانی باید پیشنهاد قوی‌تری را ایجاد کنند تا فریلنسرها به جای اینکه به سراغ رقبای خود بروند با سازمان آنها کار کنند و کار خود را ادامه دهند.

ایجاد یک تجربه دوستانه

فریلنسرها به دنبال تجربه‌ای هستند که برای آنها مناسب باشد. فریلنسرها اغلب مجبورند با فرایندهای سازمانی و شیوه‌های منابع انسانی که اصلاً در ذهن آنها ایجاد نشده است مبارزه کنند. حتی بدتر اینکه از فریلنسرها انتظار می‌رود که فرایندها را دنبال کنند، سیاست‌ها را بپذیرند و در سیستم‌هایی کار کنند که کاملاً تحت تأثیر هر آنچه برای کسب و کارها راحت‌تر است باشند.

دورکاری

مدیران منابع انسانی باید تا آنجا که ممکن است اصطکاک را برای فریلنسر حذف کنند. شما همچنین باید یک فرایند مؤثر ایجاد کنید به‌طوری‌که در حالی که رابطه مثبت برای پروژه‌های آینده را حذف می‌کند به توسعه دانش و کسب گواهینامه‌های مختلف منجر شود. شرکت‌ها و سازمان‌ها حتی باید انتظارات فریلنسرهای خود را در نظر بگیرند و یک چارچوب کاملاً جدید را برای همکاری با آنها ایجاد کنند.

پیشنهاد می‌کنیم:  تفاوت تایپ آنلاین با تایپ حضوری

همکاری با فریلنسر

فریلنسرها بیشتر از روش‌های منابع انسانی؛ سیاست‌های فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های فنی لازم به تعاملات اجتماعی؛ روابط فردی؛ ارتباطات؛ مسئولیت‌ها و فرایندهای تصمیم گیری متکی هستند. هنوز هم امروزه متوجه می‌شویم که اکثر سازمان‌ها فرهنگ نیروی کار خود را با توجه به ساختار هرمی سنتی شکل می‌دهند.

با این حال؛ کار با فریلنسرها می‌تواند به معنای روابط سلسله مراتبی و اجازه داده به فریلنسرهای زیربنایی برای دسترسی به اعضایی است که در سطح بالای آنها قرار گرفته‌اند.

به احتمال زیاد؛ یک سازمان به دلیل ارزشی که متخصصان آنها می‌توانند برای پروژه به ارمغان بیاورند؛ خدمات یک فریلنسر را در نظر می‌گیرند. یک پروژه حتی ممکن است بدون فریلنسرها غیر ممکن باشد. قرار دادن این منابع حیاتی در یک محیط مستبدانه می‌تواند تأثیرگذاری فریلنسر در کسب و کار شما را کاهش دهد.

مطمئناً فریلنسری که به طور مدام توانایی‌هایش زیر سؤال برده می‌شود و از انجام دادن کار مورد علاقه‌اش جلوگیری می‌شود کمتر به یک رابطه کاری اهمیت می‌دهد. فرهنگ فریلنسری از طریق همکاری توسعه پیدا می‌کند نه حکم مدیریتی.

ارتباط با فریلنسرها

ایجاد یک فرهنگ فریلنسری به معنای از بین برده مفهوم زمان و ایجاد ارتباطی است که ما آن را ارتباطات ناهم‌زمان می‌نامیم، جایی که دو نفر مجبور نیستند در یک اتاق باشند و یا حتی با هم تماس داشته باشند تا اطلاعات و نظرات را بین هم رد و بدل کنند. امروزه ما با استفاده از ابزارهای ابری و فناوری‌های همکاری به افراد اجازه می‌دهیم تا اسناد را در هر جایی که به اینترنت دسترسی دارند به اشتراک بگذارند و نظر بدهند.

بارزترین مثال از شکل ارتباط ناهم‌زمان که دهها سال است که با ما وجود دارد ایمیل است. با استفاده از ایمیل شما نمی‌توانید حدس بزنید که فریلنسرها توجه و زمان خود را بین چند مشتری و پروژه تقسیم می‌کنند. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که فریلنسرها صد در صد وقت خود را در اختیار شما قرار دهند چون شما تنها برای سی درصد از وقت آنها هزینه پرداخت کرده‌اید.

بسته به ماهیت پروژه و زمان در نظر گرفته شده؛ انتظارات باید مورد مذاکره و بحث قرار گیرد مشخص شود که فریلنسرها چه موقع و با چه سرعتی پاسخ خواهند داد.

فرهنگ فریلنسری برای همه مفید است

در نهایت؛ موفقیت سازمان‌ها در آینده به این معنا نیست که استراتژی ده ساله چقدر خوب است. در عوض به طور فزاینده‌ای به سرعت به تکمیل مهارت‌ها و تخصص‌های لازم در مورد چالش‌ها و فرصت‌های تجاری و موارد دیگر متکی است. در قلب این سبک کاری؛ یک اجتماع و فرهنگ فریلنسری قوی وجود دارد. اما پذیرش فرهنگ فریلنسری نباید به قیمت نادیده گرفتن فرهنگ کارمندان یک سازمان تمام شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. میزان امتیاز ۰

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
مطالب مرتبط

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پانزده =