Skip to content

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

در این مقاله چی می‌خوانید؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه
۰
(۰)

 شاید شما به عنوان یک کاربر کمتر به تفاوت بازاریابی و تبلیغات دقت کرده باشید. بازاریابی و تبلیغات دو کلمه مشابه هستند و اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما هر یک معنای متفاوتی دارند. در ادامه ما تفاوت‌ های بازاریابی و تبلیغات را برجسته خواهیم کرد.

بازاریابی چیست؟

در اصل؛ بازاریابی باعث جذابیت محصول یا خدمات شما برای خریداران بالقوه می‌شود. شما با مشتریان آینده ارتباط برقرار می‌کنید؛ با استفاده از کانال‌های ارتباطی که ترجیح می‌دهند با آنها ارتباط برقرار می‌کنید. مشتریان فعلی را راضی نگه می‌دارید، به دنبال فیدبک‌ها هستید، پشتیبانی به موقع را قبل و بعد فروش ارائه می‌دهید و غیره.

بازاریابی به چندین فعالیت مختلف نیاز دارد که از این بین می‌توان به تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل مخاطبان، تقسیم بندی بازار، قیمت گذاری اشاره کرد.

ترکیب بازاریابی در سازمان، به بازاریابان امکان می‌دهد تا استراتژی بازاریابی مناسب را تدوین کرده و بعد آن را با موفقیت اجرا کنند. این عنصر به چهار بخش تقسیم می‌شود که به چهار P معرف است.

Product: محصول یا خدماتی است که نیازهای خاص مصرف کننده را برطرف می‌کند.

Price: مبلغی است که مشتریان در ازای یک محصول یا خدمات می‌پردازند. قیمت همچنین تعیین می‌کند که آیا یک شرکت سودآور خواهد بود یا خیر.

Place: نحوه دسترسی مشتریان به محصولات یا خدمات شما، مانند فروش مستقیم، حق رأی دادن، از طریق عمده فروشان یا فروشندگان، توزیع انحصاری؛ توزیع انتخابی و غیره را تعریف می‌کند.

Promotion: تکنیک های ارتباطی که توسط یک شرکت برای ارائه اطلاعات محصول یا خدمات استفاده می شود. به عنوان مثال می‌توان به تبلیغات، روابط عمومی با تبلیغات فروش اشاره کرد.

کسب و کارهای سرویس محور از سه P دیگر استفاده می‌کنند و آن را هفت P می‌نامند:

People: افرادی که خدمات ارائه می‌دهند.

Process: فرآیند یا نقشه ای که توسط پرسنل خدمات دنبال می‌شود.

Physical evidence: فضای فیزیکی اطراف مشتری هنگام استفاده از خدمات شما؛ به‌عنوان‌مثال طراحی داخلی رستوران شما.

استفاده از بازاریابی با توجه به مخاطبان هدف، شناسایی نیازها و خواسته‌های آنها و تعیین بهترین روش‌های فروش محصول یا خدمات از اهمیت زیادی برخوردار است.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات عبارت‌اند از جلب توجه عموم به محصول یا خدمات شما که معمولاً از طریق تبلیغات یا آگهی‌های پولی انجام می‌شود. به عبارتی؛ اگر مجبور هستید برای تبلیغ برند یا آفر خود هزینه کنید؛ آن تبلیغات است.

هدف اصلی تبلیغات اینه که رفتار خرید مصرف کنندگان را از طریق تبلیغات تحت تأثیر قرار دهد. برای درک اینکه تبلیغات چگونه این کار را می‌کند؛ درک نظریه‌های مختلف تبلیغاتی که تبلیغ کنندگان از آن استفاده می‌کنند (مانند نظریه اثر سلسله مراتبی) بسیار مهم است.

نظریه اثر سلسله مراتبی ۶ مرحله اصلی را دنبال می‌کند که شامل آگاهی؛ دانش، علاقه، ترجیح؛ اعتقاد و خرید است. همه اینها به چند مرحله زیر تقسیم می‌شوند:

شناخت (آگاهی و دانش): مصرف کنندگان اطلاعاتی که تبلیغات ارائه می‌دهد را پردازش می‌کنند. بنابراین تبلیغات باید جالب توجه و آموزنده باشد.

تأثیرگذار (دوست داشتن و ترجیح): مصرف کنندگان ارتباط خود را با برند شروع می‌کنند. در تبلیغات باید ارزش‌ها را در نظر بگرید و سبک زندگی مصرف کنندگان را منعکس کند و احساسات مثبت را برانگیزد.

متقاعد کردن (اعتقاد و خرید): این مرحله‌ایست که در آن تبلیغ کنندگان سعی می‌کنند مصرف کننده را متقاعد کنند تا اقدامی انجام دهد (به طور خاص خرید محصول یا خدمات و نادیده گرفتن پیشنهادات رقبا). بنابراین تبلیغات باید به تسریع فرایندهای فروش B2C و B2B کمک کند نه اینکه آنها را پیچیده کند یا مصرف کننده بدون خرید خارج شود.

پیشنهاد می‌کنیم:  بازاریابی محتوا چیست و چگونه از طریق آن می‎‌توان کسب درآمد کرد؟

ارتباط بین گروه‌ها: برقراری ارتباط بین بخش نیازمند تبلیغات و تیم تولید کننده و قرار دادن تبلیغات.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

برای اینکه همه چیز ساده باشد و سردرگم نشوید به خاطر داشته باشید که تبلیغات تنها بخشی از بازاریابی است. بنابراین اگر بازاریابی یک گروه است تبلیغات می‌تواند خواننده، تحقیقات بازار گیتاریست، روابط عمومی باسیست، برند درامر و غیره باشد.

مسئولیت‌ها

حالا بیایید سعی کنیم بازاریابی را از تبلیغات متمایز کنیم؛ ابتدا وظایف و عملکردهای هر یک و آنچه این عملکردها را شامل می‌شود را تشریح کنیم.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

مسئولیت‌ها در بازاریابی

سودآوری کسب و کار، یک مسئولیت بزرگ است که هر بخش بازاریابی باید انجام دهد. برای دستیابی به این هدف، بخش بازاریابی وظایف زیر را به عهده دارد:

برند: ایجاد یک برند، یک نماد، نام یا هر ویژگی که یک محصول یا خدمات را از ارائه‌های مشابه متمایز می‌کند. این شامل تکنیک‌های ارتباطی است که برای برجسته شدن و ایجاد تأثیر ماندگار استفاده می‌شود.

توسعه روابط قوی با مشتریان: استفاده از نظرسنجی‌ها و ابزارهای بازخورد برای درک آنچه مشتریان برای برآوردن خواسته‌ها و انتظارات خود نیاز دارند.

پیگیری روندها و همگام شدن با رقبا: درک موقعیت شرکت شما در رابطه با بازار است که شامل نظارت دقیق رقبا برای نظارت بر آنچه آنها راه اندازی می‌کنند، چه کارهایی را درست یا غلط انجام می‌دهند و چگونه اشتباهات مشابهی را مرتکب نشوند می‌باشد.

یافتن شرکای مناسب: به دنبال بهترین شرکت‌ها یا افراد برای برون سپاری فعالیت‌ها و فرایندهای خاص و همچنین انجام مشارکت و بازاریابی تأثیرگذار با آنها باشید.

ارتباط با سایر بخش‌ها: اطلاع به بخش‌های مربوطه برای فعالیت‌ها و فلسفه‌های بازاریابی خود از طریق گفتگوها، ارائه‌ها، جلسات آموزشی یا کارگاه‌ها.

خلاقیت و نوآوری: دائماً مخاطبان خود را درگیر کنید؛ چه از طریق تبلیغات و چه معرفی محصولات جدید. جمع آوری اطلاعات بازار برای کمک به استراتژی موقعیت یابی برند و ایجاد درآمد اضافی.

مدیریت استراتژی و تحقیقات: برنامه ریزی برای بلند مدت با استفاده از بینش‌های عملی که از فرایند تحقیقات بازاریابی به دست آمده است و همچنین جستجوی ابزارهای بازاریابی بهتر مانند اتوماسیون بازاریابی؛ پلتفرم‌های مدیریت محصول و ابزارهای فروش.

بودجه بندی و آگاهی از بازگشت سرمایه: برنامه ریزی، مدیریت و کار روی بودجه‌های بازاریابی برای سالم و مثبت نگه داشت. آگاهی از بازگشت سرمایه برای درک اینکه کدام فعالیت‌ها، کانال‌ها یا استراتژی‌ها ارزش پیگیری را دارد.

مسئولیت‌ها در تبلیغات

مسئولیت‌های تبلیغاتی شامل موارد زیر است:

تحقیق و نظارت بر تولید خلاقیت: توسعه پیام تبلیغاتی و تصاویر

تجزیه و تحلیل مخاطب: تجزیه و تحلیل مخاطبان برای تعیین نحوه انتقال بهترین پیام

تجزیه و تحلیل رفتار رسانه‌های مصرف کننده: تعیین گرایش‌ها یا الگوهای مصرف رسانه‌ها در بخش خاصی از بازار برای مشخص کردن مناسب‌ترین رسانه‌های تبلیغاتی برای دنبال کردن.

طرح بندی طرح‌های تبلیغاتی: ایجاد پیشنهاداتی که اهداف کمپین تبلیغاتی و چگونگی ارائه نتایج را مشخص می‌کند. معمولاً مشتریان از آژانس‌های تبلیغاتی درخواست می‌کنند که مناسب‌ترین پیشنهاد را برای اهداف خود انتخاب کنند.

خرید رسانه‌ای: تحقیق در مورد کانال‌های مناسب مانند تلویزیون، رادیو؛ چاپ، بیلبوردها یا تبلیغات آنلاین برای قرار دادن آگهی‌ها.

پیشنهاد می‌کنیم:  چگونه یک مترجم فریلنسر و دورکار حرفه ای استخدام کنیم؟

ایجاد برآوردها و بودجه‌ها: تهیه بودجه‌های تبلیغاتی متناسب با اهداف کلی بازاریابی و فروش شرکت.

ارتباط بین گروه‌ها: ارتباط بین شرکت نیازمند تبلیغات و آژانس تولید کننده و درج آگهی.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات از نظر اهداف

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

تفاوت بازاریابی و تبلیغات به اهداف هم برمی‌گردد. اهداف چیزی هستند که شما را در مسیر خود نگه می‌دارند. در تجارت؛ آنها برای موفقیت حیاتی هستند. در ادامه تنها برخی از اهداف بخش‌های بازاریابی و تبلیغات ذکر شده است:

اهداف بازاریابی

  • ایجاد سرنخ‌ها
  • به دست آوردن مشتریان جدید
  • حفظ مشتریان فعلی
  • افزایش فروش
  • تعیین فرصت‌های فروش بالا و فروش متقابل
  • افزایش رضایت مشتری
  • ساخت محصولات مناسب
  • راه اندازی محصول، خدمات یا ابتکارات جدید
  • پیگیری و بهبود برنامه‌های بازاریابی

اهداف تبلیغات

  • از طریق تبلیغات بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان تأثیر گذاشته می‌شود.
  • برند یا محصول به مشتریان اطلاع داده می‌شود
  • تصویری قوی از برند ایجاد می‌شود و شهرت برند حفظ می‌شود.
  • نگرش‌های مطلوب‌تری نسبت به برند خود ایجاد می‌کنید تا وفاداری را افزایش دهید.
  • افزایش آگاهی برای شرکت، برند یا راه حل خود در بین مصرف کنندگان
  • خریداران را جذب می‌کنید.
  • به مشتریان فعلی انگیزه دهید تا خریدهای مکرر انجام دهند.

تفاوت بازاریابی و تبلیغات از نظر کانال

تفاوت بازاریابی و تبلیغات

یک کانال بازاریابی یا تبلیغاتی راهی است که رسانه‌ها از طریق آن کمپین‌ها را اجرا می‌کنند. در طول سال‌ها و به ویژه با استفاده مداوم از اینترنت؛ تعداد کانال‌های بازاریابی و تبلیغاتی افزایش یافته است.

کانال‌های بازاریابی

کانال‌های بازاریابی محبوب که مؤثر بودن آنها ثابت شده است عبارت‌اند از:

  • بازاریابی ورودی
  • بازاریابی محتوا
  • بهینه سازی موتور جستجو
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی تأثیرگذار
  • بازاریابی دهان به دهان
  • بازاریابی آفلاین
  • بازاریابی وب سایت
  • ایجاد برند
  • بازاریابی همکاری
  • بازاریابی چریکی

کانال‌های تبلیغاتی

برخی از کانال‌های تبلیغاتی که می‌توانید از آنها به صورت آنلاین و آفلاین استفاده کنید عبارت‌اند از:

  • تلویزیون و رادیوی
  • بردهای تبلیغاتی
  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات شبکه‌های اجتماعی: تبلیغات فیس بوک، تبلیغات LinkedIn ، تبلیغات توییتر ، تبلیغات YouTube
  • جستجوی پولی: Google AdWords ، Bing Ads
  • تبلیغات دیجیتال: تبلیغات بنری یا پاپ آپ در وب سایت‌ها
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات بومی

نظر استراتژی و تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات

بازاریابان و تبلیغ‌کنندگان استراتژی‌های بازاریابی B2C و B2B زیر را در کارنامه خود قرار می‌دهند تا مخاطبان مورد نظر را جلب و محصولات را تبلیغ کنند.

استراتژی و تکنیک‌های بازاریابی

  • استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر
  • همکاری با اینفلوئنسرها و مارک‌هایی که مخاطبان، محصولات یا خدمات آنها با شما مطابقت دارد
  • استفاده از داده‌ها و تحقیقات بازار برای هدف قرار دادن مشتریان
  • حل مشکلات مشتریان از طریق محتوای مفید
  • فراهم آوردن بستری برای مشتریان جهت تعامل با یکدیگر
  • مشارکت کارکنان با استفاده از ابزارهای مشارکت کارکنان
  • روابط خود را با مشتریان فعلی تقویت کنید تا در نهایت سفیران برند شوند
  • آزمایش کانال‌ها، ابزارها و پلت فرم‌های جدید

استراتژی و تکنیک‌های تبلیغات

  • آگهی تبلیغاتی، که شامل هدایا، کوپن یا کاهش موقت قیمت می‌شود
  • تبلیغات باند واگن، که از ترس از دست دادن استفاده می‌کند
  • تبلیغات میهنی، که از غرور ملی استفاده می‌کند
  • تبلیغات جانشین، یا استفاده از تبلیغات غیر مستقیم برای تبلیغ محصولات ممنوعه، مانند دخانیات و مشروبات الکلی
  • تأیید سلبریتی‌ها
  • جذب احساسات
  • گنجاندن حقایق و آمار در نسخه تبلیغاتی
  • تعریف و تمجید از مصرف کننده، که از تملق برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید استفاده می‌کند
پیشنهاد می‌کنیم:  کدام کمپانی ها نرخ فریلنسری بیشتری دارند و دلیل رشد آن چیست؟

فناوری و ابزار تبلیغات و بازاریابی

تفاوت بازاریابی و تبلیغات به فناوری‌ها و ابزارهای استفاده شده هم برمی‌گردد. تصور کنید که یک لوله کش در حال تلاش برای تعمیر شیر آب بدون ابزار مناسب است. تصورش سخت است درست است؟ همین امر در مورد بازاریابی و تبلیغات هم صادق است. هر دو از پلتفرم‌ها، فناوری‌ها و ابزارهای تخصصی استفاده می‌کنند تا کارها به بهترین شکل ممکن انجام شود.

فناوری و ابزار تبلیغات و بازاریابی

فناوری‌ها و ابزارهای بازاریابی

تحقیقات بازار: ابزارهای نظارت به رسانه‌های اجتماعی برای درک احساسات کاربر؛ برنامه‌های پیدا کردن کلمات کلیدی و تحقیقات کلمات کلیدی؛ گوگل آنالیز برای تجزیه و تحلیل داده‌های وب سایت؛ گوگل‌ترند برای تشخیص ترندها؛ ابزارهای نظرسنجی مانند SurveyMonkey و Zoho Survey برای شناسایی گروه هدف و پیدا کردن خواسته‌های مشتریان

نرم افزار بازاریابی ایمیلی برای گرفتن سرنخ‌ها: نرم افزار CRM برای مدیریت حساب و سوابق، سازندگان صفحات فرود برای ایجاد لندینگ پیج‌های جذاب

توسعه محصول: ابزارهای ردیابی و تجزیه و تحلیل برای درک نحوه تعامل بازدیدکنندگان وب سایت و کاربران با محتوای شما؛ نرم افزار نقشه راه برای ایجاد و ارتباط نقشه‌های محصول، برنامه‌های ضبط مصاحبه؛ ابزارهای ارائه مانند Keynote یا پاورپوینت، نرم افزار مدیریت پروژه و ابزارهای اشتراک فایل مانند Google Drive و Dropbox

فناوری ها و ابزارهای تبلیغات

  • کمپین‌های تبلیغاتی: تبلیغات فیس بوک، Google AdWords، نشریات محلی، بیلبوردها، تلویزیون و رادیو، تبلیغات جستجو
  • ابزارها و تجهیزات ایجاد تبلیغات: ابزار عکاسی، تجهیزات صوتی/ تصویری، نرم افزارهای ویرایش مانند Adobe Photoshop ،Canva و Filmora
  • بسترهای تبلیغاتی تلفن همراه برای توسعه دهندگان برنامه: نمونه‌های آن Criteo و AdRoll هستند
  • سایر ابزارها: ابزارهای همکاری مانند Slack و Skype، ابزارهای نظرسنجی از مشتریان، الگوهای پرسش‌نامه تبلیغاتی، خدمات آزمایش آگهی برای تأیید مفاهیم تبلیغات و اجرای خلاقانه شما

از بازاریابی و تبلیغات به نفع خود استفاده کنید

در این نوشته ما به بررسی تفاوت بازاریابی و تبلیغات پرداختیم. به طور خلاصه، بازاریابی این است که چگونه یک شرکت ارتقاء محصول؛ خدمات، توزیع و قیمت گذاری را مدیریت می‌کند، در حالی که تبلیغات تنها یک برش از کل بازاریابی است گرچه معمولاً هزینه بر است. بازاریابی شامل فرایندهای مختلفی مانند تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل بازار، تقسیم بندی و استراتژی موقعیت یابی است. بنابراین، از نظر استراتژی، بیشتر از تبلیغات وقت گیر است.

بازاریابی به دنبال درک رفتار مصرف کننده از طریق تحقیق است، در حالی که تبلیغات از بینش‌های تحقیقات بازار برای هدایت استراتژی‌های ارتباطی خود استفاده می‌کند. تبلیغات با ایجاد آگاهی و ایجاد صدای مناسب برای محصول یا خدمات یک شرکت، به بازاریابی کمک می‌کند. بر ارتباطات برند متمرکز است، در حالی که بازاریابی محصول یا خدمات را برای بازار آماده می‌کند.

هر دو فعالیت یک هدف مشترک دارند، یعنی هشدار به مصرف کنندگان در مورد محصولات یا خدمات در حال فروش. در کل، بازاریابی و تبلیغات مستقل از یکدیگر استفاده نمی‌شوند و برای دریافت بهترین نتیجه، آنها باید دست به دست هم دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. میزان امتیاز ۰

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
مطالب مرتبط

۱ Comment


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + بیست =