Skip to content

چگونه در بازنویسی فیلم و سریال، داستان‌های A ،B و C بسازیم؟

بازنویسی فیلم و سریال

در این مقاله چی می‌خوانید؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه
۰
(۰)

در هر فیلم موفقی ۳ داستان به طور همزمان یا در مجاورت هم رخ می‌دهند. یکی از اولین موضوعاتی که برای بازنویسی فیلم و سریال باید به آن توجه کنید اینه که داستان‌هایتان به یک اندازه و در کنار یکدیگر پیش روند و به اتمام برسند. هر چقدر که زمینه این داستان‌ها یکسان‌تر باشند و در نزدیکی بیشتری از هم اتفاق بیافتند بهتر است.

آن‌ها باید در کنار هم کل داستان را بسازند. دانستن این که این داستان‌ها چه هستند و چگونه باید تکمیل شوند نمایشنامه را در هسته، قوی‌تر، اصولی‌تر و یکدست‌تر می‌کند. در ادامه به این که چگونه این داستان‌ها ساخته می‌شوند خواهیم پرداخت.

نحوه بازنویسی فیلم و سریال

یکی از اولین چیزهایی که در دوران کودکی یاد می‌گیرید ABC است. این بدان خاطر است که پایه زبان انگلیسی را تشکیل می‌دهد و فیلمنامه نویسی هم پایه و اساسی دارد. هنگام نوشتن فیلمنامه؛ نوشتن داستان‌های A واضح؛ داستان‌های B و C هم ضروریست تا در طول پلان حرکت کنید. هر یک از این داستان‌ها به دیگری سرویس می‌دهند تا فیلمنامه از ظرافت و زیبایی بیشتری برخوردار شود.

درک واضح و تمایز میان داستان‌های A ،B و C شما باید به اندازه حروف الفبا واضح باشد. تعریف داستان‌های A ،B و C در فیلمنامه به شما کمک می‌کند تا اهمیت شخصیت‌ها را در داستان خود نشان دهد و اهداف آنها و احساسی که سعی می‌کنید انتقال دهید را شفاف سازی کنید.

شما همین حالا هم می‌دانید دو داستان اول‌تان چیست، این دو داستان به طور معمول به نام‌های داستان A و B شناخته می‌شوند. بگذارید واضح‌تر برایتان شرح دهم:

داستان A

در بازنویسی فیلم و سریال داستان A داستانیست که بیشتر مردم به آن پلات می‌گویند. ماجرای زندگی شخصیت اصلی فیلم که ابتدا به شکلی ظاهرا معمولی آغاز شده و در ادامه به یک ماجراجویی خطرناک در راه رسیدن به اهدافش منتهی می‌شود. در یک داستان قوی، اهداف قهرمان داستان ممکن است در نقطه میانی داستان دستخوش تغییراتی شود. اما در بیشتر مواقع چیزیهکه اکثر مردم آن را به عنوان داستان اصلی شما می‌دانند.

داستان B

داستان B وضوح کمتری دارد. این داستان یک رابطه‌ی احساسی را از زاویه دید قهرمان داستان شرح می‌دهد. عشقی که در ژانر عاشقانه و یا کمدی شکل می‌گیرد که می‌تواند در قالب رابطه عاشقانه بین دو دوست یا عشق بین یک پدر و دختر باشد. داستان B قلب نمایشنامه محسوب می‌شود.

حتی در یک فیلم پر‌خشونت و اکشن مثل Die hard هم چنین روابطی وجود دارد. در واقع این روابط فیلم شما را خاطره‌انگیز‌تر خواهد کرد. در هر فیلمی رابطه‌ای وجود دارد که باید ایجاد یا اصلاح شود که به آن داستان B گفته می‌شود. به این توجه کنید که به طور معمول اگر داستان B شما قوی و خوب باشد نمایشنامه را عمیق‌تر و با احساس‌تر می‌کند و در نتیجه بینندگان ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.

در یک شرایط تقریبا معکوس، برای مثال در یک فیلم عاشقانه یا کمدی؛ عاشقانه داستان A تبدیل به داستان B و داستان B تبدیل به داستان A می‌شود. در ادامه دو فیلم کاملا متفاوت ” Die hard و Life as We Know It.” را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در فیلم Die hard هیچ شکی نیست که داستان A درباره‌ی تصاحب یک آسمان‌خراش توسط یک گروه تروریستی است. اما با این وجود فیلم با ماجرای یک رابطه آغاز می‌شود. در ابتدای فیلم جان مک‌کلین به قصد ملاقات و بهبود رابطه با همسر و دو دخترش به لس آنجلس سفر می‌کند. اما به محض این که تروریست‌ها ساختمانی که همسرش در آن مشغول به کار است تصاحب و همسر و سایر همکارانش را گروگان می‌گیرند اهداف مک‌کلین واضح‌تر می‌شود؛ ۱) گروگان‌ها را آزاد کند؛ ۲) همسرش را نجات دهد.

در ادامه‌ی داستان او به همه‌ی این اهداف می‌رسد اما تاکید داستان به طور قطعی در رابطه با برخورد مک کلین با هنس و گروهش است. این داستان می‌توانست به راحتی از همه‌ی این مسائل بگذرد و همسری برای نجات‌دادن وجود نداشته باشد. اما این رابطه قلب داستان را شکل داد که موجب شد بینندگان فیلم ارتباط عمیق‌تری با داستان برقرار کنند.

چگونه در بازنویسی فیلم و سریال، داستان‌های A ،B و C بسازیم؟و اما در فیلم Life as We Know It داستان فیلم به این گونه است که دو شخصیت به نام‌های هالی و برنسون که اختلاف سلیقه زیادی با یکدیگر دارند طی اتفاقاتی ناچار به نگهداری از یک کودک می‌شوند. اگرچه داستان اصلی در مورد نگهداری از کودک به نظر می‌آید، اما در واقع مضمون اصلی درباره‌ی رابطه این دو و تاثیراتی که این رابطه روی تصمیم‌گیری درباره‌ی هدف نهایی‌شان به عنوان یک زوج دارد، است.

چگونه در بازنویسی فیلم و سریال، داستان‌های A ،B و C بسازیم؟در این فیلم کمدی عاشقانه داستان B تبدیل به داستان A (داستان مهم‌تر) و داستان A تبدیل به داستان B (نگهداری از کودک) می‌شود.

داستان C

هنوز به اندازه کافی سردرگم نشده‌اید؟ زیرا در ادامه باید اضافه کنم که یک داستان C هم در اکثر فیلم‌ها وجود دارد و آن در رابطه با تغییراتی است که در شخصیت قهرمان در طول داستان شکل می‌گیرد، چیزی که بیشتر مردم آن را به نام قوس شخصیتی می‌شناسند.

این داستان نیز در کنار دو داستان دیگر پیش می‌رود و آن‌ها را کامل می‌کند اما این ایده‌ی بسیار خوبی است تا موجب شود به طور محسوس چند انتخاب داشته باشیم: الف) نقطه ضعف شخصیت چیست؟ و ب) چه زمانی به نقطه ضعف خود پی می‌برد؟ ج) چگونه در آخرین چالش بر نقطه ضعف خود غلبه می‌کند؟ چگونه این داستان‌ها را به بهترین گونه و تحت کنترل پیش ببریم تا در حین بازنویسی موجب هدایت شوند؟

مثالی دیگر از داستان‌های A ،B و C برای بازنویسی فیلم و سریال

The Office به دلیل استفاده از داستان‌های A ،B و C یک نمایش عالی است که باید از نزدیک به آن توجه کرد. داستان‌های A این نمایش اغلب در مورد آموزش‌های متنوع؛ مهمانی‌ها؛ بردن فرزند خود به سر کار و غیره است. داستان‌های B اغلب داستان‌های عاشقانه هستند و داستان‌های C آن عمدتاً مختص به گاف‌هایی مانند مخفی کردن گوشی اندی در سقف دفتر کار است.

چگونه در بازنویسی فیلم و سریال، داستان‌های A ،B و C بسازیم؟

قسمت ۲ فصل ۱ نمایش Diversity Day، یک مثال عالی از داستان‌های A ،B و C است (Diversity Day قسمت بعدی The Office است).

داستان A این قسمت آموزش حساسیت نژادی است که کارگردان داندر میفلین باید در آن شرکت کند. این جایی است که ما در بیشتر قسمت‌ها به مایکل آموزش می‌دهیم که برداشت‌های او از کریس راک نژادپرستانه است؛ این جایی است که با بازی کلیشه‌ها؛ کلیشه‌ها آموزش داده می‌شوند و این جایی است که ما یاد می‌گیریم. این آموزش به طور خاص انجام شد تا مایکل را به دلیل رفتار مشکل ساز خود متمایز نکند.

Diversity Day

داستان B نمایش Diversity Day این است که جیم سعی می‌کند بزرگ‌ترین فروش سال خود را میان هرج و مرج سمینار اجباری به پایان برساند. این خط داستانی به دلیل محدودیت زمانی برخی از درگیری‌ها را به قسمت اضافه می‌کند، چون جیم باید قرارداد خود را تا پایان روز ببندد. گرچه او فروش نمی‌کند اما دانستن این داستان موازی برای استراحت بین داستان‌های A ضروری است.

داستان‌های C تعریف زیادی دارند اما تا حد زیادی دونده کمدی هستند. با این حال؛ در این قسمت داستان C بیشتر یک نت تزئینی (نتی که جزو آهنگ نیست و فقط به عنوان تزیین به آن اضافه می‌شود) است، در پایان داستان این پم است که روی دست جیم می‌خوابد.

اثر کلی داستان‌های A، B و C

همچنین باید بیان شود که همیشه داستان A ،B و C وجود ندارد. اگر روایت گروهی دارید؛ ممکن است دو یا سه داستان A داشته باشید به‌عنوان مثال می‌توان به This is Us اشاره کرد. در درام، ما داستان فلش بک جک و ربکا؛ داستان رندال، داستان کیت و کوین را داریم.

به A-Game اجازه ماندن دهید

در حالت بداهه؛ قسمت خنده دار صحنه اغلب A-Game نامیده می‌شود. این رفتار غیر معمول و تکرار شده در صحنه‌هایی است که باعث خنده دار شدن آن می‌شود. هنگامی که الگو تعیین شد؛ مخاطبان شما می‌دانند که انتظار چه چیزی را دارند. بخش عظیمی از دلایل خنده دار بودن A-Game یا الگوهای رفتاری شخصیت‌ها به این دلیل است که شخصیت‌ها در حال استراحت هستند.

شما باید به طور فعالی به A-Game یا داستان A خود استراحت دهید تا بازدهی داشته باشید. اینجاست که داستان B و C وارد می‌شوند. آنها اجازه می‌دهند تا داستان اصلی شما نفس بکشد. داستان‌های A، B و C واضح و بدون توجه به پیچیدگی داستان شما، به بهتر شدن فیلمنامه کمک می‌کنند.

اتصال همه داستان‌ها برای بازنویسی فیلم و سریال

بنابراین چگونه می‌توان خطوط داستانی به ظاهر جداگانه‌ای را که در یک دنیا اتفاق می‌افتند را به هم وصل کرد؟ یک راه عالی برای این کار این است که موضوع خود را در نظر داشته باشید. پیوندهای موضوعی شکاف‌ها را پر می‌کنند؛ شخصیت‌ها را با خط داستانی موازی به هم متصل می‌کند و اجازه می‌دهد که شخصیت‌های اصلی داستان A در پایان با هم ملاقات کنند. این را می‌توان از طریق بازتاب مشکلی که شخصیت اصلی شما در داستان A یا شخصیتی در داستان B دارد؛ انجام داد.

داشتن داستان‌های A ،B و C به شما اجازه می‌دهد تا بر ایده‌های بزرگ‌تر تمرکز کنید. آن را به عنوان یک گام اضافی در مرحله برنامه ریزی خود در نظر بگیرید که در طولانی مدت منجر به صرفه جویی زمان زیادی می‌شود. بهترین فیلم‌ها از پیوندهای موضوعی برای ایجاد احساس تعمد، ضرورت و امیدواری استفاده می‌کنند.

نکات مهم در بازنویسی فیلم و سریال

پس از خواندن آخرین پیش‌نویس‌ پروژه‌تان سعی کنید این ۷ نکته را از داستان خود استخراج کنید:

به طور خلاصه این ۷ نکته عبارتند از ۱) زندگی معمولی قهرمان داستان ۲) حادثه محرک ۳) پایان برداشت اول؛ اهداف و نقشه‌ها ۴) نقطه میانی؛ جایی که داستان به سمت مسیر جدیدی حرکت کرده و قهرمان داستان به دنبال اهداف مهم‌تری می‌رود. ۵) نقطه‌ای که همه چیز از دست می‌رود. ۶) نقطه آخر که در آن شخصیت اصلی دشمن خود را شکست می‌دهد. ۷) دوباره یک زندگی معمولی که برای همیشه دستخوش تغییر شده است.

از فیلم “The Wizard of Oz”گرفته تا  “Avatar”تقریبا هر داستانی می‌تواند به همین شیوه دیده شود.

نمایشنامه‌تان را سازماندهی کنید تا پروسه‌ی بازنویسی آسان‌تر شود. ممکن است بسیاری از نکاتی که گفته شد در حین نمایش شما به طور همزمان با یکدیگر پیش روند که به معنی این است که شما تاکنون درست پیش رفته‌اید اما اگر نمی‌توانید نکات و داستان‌ها را (برای مثال داستان B) از یکدیگر تمیز دهید پس باید وقت بیشتری روی نمایشنامه خود صرف کنید. همچنین اگر داستان C ندارید پس باید بیشتر روی شخصیت‌های‌تان کار کنید.

بنابراین اولین چیزی که باید سازماندهی کنید داستان‌های A ،B و C از زاویه دید شخصیت اصلی است. از لحظه‌ای که طرح کلی آن‌ها را تعیین کردید (بیشتر از یک صفحه نخواهد شد) ایده‌ی بسیار خوبی است تا پرسپکتیو خود را تغییر دهید تا داستان را از زاویه دید شخصیت کانون رابطه احساسی و همچنین شخصیت دشمن و یا رقیب قهرمان داستان هم ببینید و شرح دهید. در نهایت این هفت نکته را بیابید و داستان‌های خود را تکمیل کنید.

اگرچه رقیب قهرمان داستان در پایان به کامیابی نمی‌رسد اما او هم مانند شخصیت اصلی خواسته‌ها، اهداف و نیاز‌هایی دارد بهتر است به جای نقطه ضعف این بار برای این شخصیت جنبه‌های مثبت و انسانی در نظر بگیرید تا از قالب یک شخصیت دو بعدی بد‌ذات خارج شود. این کار موجب می‌شود تا اهداف دشمن منطقی‌تر به نظر بیاید و بینندگان شما دید بهتر و واضح‌تری نسبت به انگیزه‌ها و اهداف او پیدا کنند.

در این صورت او با شخصیت اصلی یک رقابت عادلانه خواهد داشت که بسیار خوب است. اگر شما به دنبال اضافه‌کردن لایه و عمق به بازنویسی خود هستید، نوشتن اهداف، خواسته‌ها و نیازهای شخصیتی که در کانون یک رابطه احساسی با قهرمان داستان قرار دارد به شخصیت‌ها و رابطه آن دو عمق بیشتری می‌بخشد. اگر شما این اهداف و خواسته‌ها را در داستان خود نیافتید بهتر است در بازنویسی آنان را اضافه کنید. زیرا اضافه‌کردن آن داستان را احساسی‌تر می‌کند که باعث برقراری ارتباط بیشتر و بهتر و همچنین اهمیت بیشتر به اهداف نقش اول توسط بینندگان خواهد شد.

زمانی که طرح کلی داستان‌ها را تعیین نمودید زمان آن فرارسیده که آن را دوباره بازبینی کنید تا از این که به خوبی بیانشان کرده‌اید اطمینان خاطر حاصل کنید. همچنین داستان‌ها را در قالب یک نمایشنامه کلی در هم بیامیزید. اگر نمایشنامه خود را دوباره مطالعه نمایید هیچ یک از طرح ریزی‌های کلی زمان زیادی از شما نخواهد گرفت.

شرح چگونگی هر داستان در نمایشنامه از زاویه دید هر کدام از شخصیت‌ها، آن را بیشتر به یک نمایشنامه حرفه‌ای مبدل خواهد کرد و هر چقدر زمان بیشتری برای اضافه‌کردن لایه‌های بیشتر درباره‌ی ابعاد مختلف شخصیت‌های داستان صرف کنید نمایشنامه‌ای عمیق‌تر مفهومی‌تر و قوی‌تری خواهید داشت، به عبارتی دیگر این نمایشنامه تبدیل به فیلمی خواهد شد که نه تنها شما بلکه میلیون‌ها نفر دیگر علاقه‌مند به تماشای آن باشند. امیدواریم در این مقاله بلاگ کاریتو توانسته باشیم به سوال چگونه در بازنویسی فیلم و سریال، داستان‌های A ،B و C بسازیم؟ به درستی پاسخ داده باشیم، اگر شما پروژه فیلم نامه نویسی دارید کافیست که در کاریتو پروژه خود را ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر کار شما را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

پیشنهاد می‌کنیم:  سه راه برای شارژ مجدد هفته کاریتان ، از همین امروز شروع کنید!

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. میزان امتیاز ۰

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
مطالب مرتبط

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =