Skip to content

هزینه و تعرفه تولید محتوا

در این مقاله چی می‌خوانید؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۰
(۰)

هزینه و تعرفه تولید محتوا چگونه تعیین می‌شود؟ شما به عنوان یک تولید کننده محتوا باید بتوانید به مشتریان خود هزینه تولید محتوا را اعلام کنید. شاید از خود سوال کنید که محتوایی که تولید کرده‌اید چقدر ارزش دارد و به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به جواب سوال خود باشید. متاسفانه هزینه تولید محتوا به صورت دقیقی بیان نشده است و اگر شما در اینترنت سرچ کنید با طیف وسیعی از هزینه‌ها روبرو خواهید شد.

شاید شما به عنوان یک فریلنسر تولیدکننده محتوا مایل باشید محتوایی که تولید کرده‌اید را به صورت تکی و با قیمت بالایی به مشتری عرضه کنید در حالی که فریلنسر دیگر کمی خلاقیت به خرج می‌دهد و برای خود پکیج تولید محتوا با قیمتی پایین‌تر را ایجاد می‌کند. مسلما اگر کیفیت کار شما در یک سطح باشد مشتریان به سمت فریلنسری که دارای پکیج است جذب می‌شوند. به طور کلی یک محتوا در ۳ زیر ساخت تولید می‌شود:

محتوای تولید شده توسط فریلنسر

پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۰ فارغ التحصیلان بیش از ۵۰ درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند. فریلنسرهای مترجم و تولید محتوا را می‌توانید در کاریتو پیدا کنید که دارای تعداد، قیمت و تنوع تولید محتوای زیادی خواهند بود. فریلنسرها به دلیل این که استقلال و زمان انعطاف‌ پذیری دارند، دارای کیفیت کار خوبی هستند. در این دسته هزینه تولید محتوا توسط فرد فریلنسر براساس زمان و سختی کار تعیین می‌شود.

هزینه و تعرفه تولید محتوا چگونه تعیین می‌شود؟

استخدام تولید کننده محتوا

برخی از سایت‌ها یا تیم‌های کوچک هستند که برای تیم خود مدیر بازاریاب محتوا، ناشر محتوا، برنامه ریز محتوا، تولید کننده محتوا را استخدام می‌کنند. در این دسته تعرفه تولید محتوا توسط گرداننده تیم یا سایت تعیین می‌شود که تولید کننده محتوا می‌تواند این تعرفه را قبول و یا رد کند.

گرفتن سهم در ازای هزینه تولید محتوا

این دسته بیشتر برای سایت‌هایی که به تازگی ایجاد شده‌اند یا سایت‌هایی که محصولاتی مانند محصولات آموزشی به فروش می‌رسانند صادق است. برخی از سایت‌ها به تولید کننده محتوا پیشنهاد می‌دهند که در ازای هزینه تولید محتوا، درصدی از درآمد سایت را دریافت کنند که در این حالت ممکن است تولید کننده محتوا کمی دیرتر به درآمد خود دسترسی داشته باشد، اما ممکن است مقدار درآمد مقداری بیشتر باشد. لازم به ذکر است که تولید محتوا با کپی رایتر متفاوت است.

فاکتورهای موثر در تعیین هزینه تولید محتوا

از فاکتورها و عواملی که می‌تواند بر هزینه تولید محتوا تاثیر بگذارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زبانی که باید محتوا براساس آن تولید شود: مسلما تولید محتوای فارسی ارزانتر از تولید محتوای انگلیسی است زیرا به تخصص و وقت کمتری نیاز دارد.
  • استفاده از منابع برای تولید محتوا: محتوای تالیفی از منابع خارجی هزینه بیشتری نسبت به تالیف از منابع داخلی دارد.
  • کانالی که باید محتوا انتشار پیدا کند: تولید محتوای متنی برای سایت‌ها هزینه بیشتری نسبت به تولید محتوای متنی برای کانال‌هایی مانند اینستاگرام دارد. اما در صورتی که از اینفوگرافیک، پوستر، فیلم و غیره استفاده شود شاید این موضوع درست نباشد.
  • نوع استراتژی محتوای تولیدی: محتوای متنی نسبتا ارزانتر از محتوای انیمیشنی و گرافیکی است.
  • تعداد محتوا: هر چقدر که تعداد محتوا بیشتر باشد معمولا هزینه کمتری محاسبه می‌شود.
  • زمان انتشار: هر چقدر زمان انتشار کوتاه‌تر باشد هزینه بیشتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که شما به عنوان یک فریلنسر تولید کننده محتوا می‌توانید هزینه تولید محتوا را براساس کلمه، ساعت، ماه، سال یا پروژه‌ای تعیین کنید.

نحوه محاسبه هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا

معمولا برای محاسبه هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا سوالاتی وجود دارد که باید پاسخ آن‌ها را روشن کنید:

  • اگر به صورت گروهی کار می‌کنید باید بدانید که چند نویسنده توانا باید روی محتوا کار کنند؟
  • آیا نویسندگان شما آماده و تمایل به تولید محتوا هستند؟
  • تا چه مدت زمانی مهلت دارید تا محتوا را تحویل دهید؟
  • چند ساعت باید روی محتوا (تحقیق، نوشتن، بررسی، تایید، بارگذاری، بررسی و انتشار) کار کنید؟

شما احتمالا نمودار مثلثی مدیریت پروژه معروف زیر را مشاهده کرده‌اید:

نحوه محاسبه هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید برای تولید محتوا سه مولفه مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  1. محدودیت زمانی – به مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه تولید محتوا اشاره دارد.
  2. محدودیت هزینه / منبع – به هزینه‌ای که برای پروژه تولید محتوا صرف می‌شود و یا تعداد نویسندگان مورد نیاز اشاره دارد.
  3. محدودیت دامنه – به موضوع و دامنه‌ای که برای تولید پروژه باید انجام شود اشاره دارد و به عبارت بهتر به مقدار یا محجم محتوای ایجاد شده اشاره دارد.

این سه محدودیت غالبا محدودیت‌های رقابتی هستند. افزایش دامنه به طور معمول منجر به افزایش زمان و هزینه می‌شود، محدودیت زمانی کم می‌تواند به معنای افزایش هزینه‌ها و کاهش دامنه باشد و محدودیت هزینه می‌تواند به معنای افزایش زمان و کاهش دامنه باشد.

بسته به پروژه تولید محتوا، دامنه (مقدار محتوا)، زمان (روزهای کاری) و هزینه / منبع ( تعداد نویسنده) همه می‌توانند به صورت بالا یا پایین تنظیم شوند تا روی محدودیت‌های دیگر تاثیر بگذارد. اگر تعداد نویسندگان کاهش پیدا کند باید تعداد روزهای کاری را افزایش داد تا همان مقدار محتوا تولید شود البته بدون اینکه روی کیفیت تاثیر بگذارد. یا اگر مهلت زمانی کم است و شما نمی‌توانید روزهای کاری بیشتری را داشته باشید این به معنای کاهش حجم محتوا می‌باشد.

به یاد داشته باشید ایجاد محتوای با کیفیت بالا هرگز یک فرآیند سریع را طی نمی‌کند.

نویسندگان خوب در تولید محتوای با کیفیت بالا سریعتر عمل می کنند، سرعت نویسندگان باید به مرور زمان افزایش پیدا کند. اما محتوای با کیفیت بالا خیلی سریع تهیه نمی‌شود. به همان اندازه که دوست دارید کارتان سریع آماده شود کیفیت محتوا می‌تواند متغییر باشد. شاید کاربران ایرانی جای خالی ماشین حساب‌های آنلاینی مانند little calculator را حس کنند.

نحوه محاسبه هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا
نحوه محاسبه هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا

این ماشین حساب بر‌اساس تعداد صفحات، تعداد نویسنده‌های مورد نیاز برای تولید محتوا و همچنین مدت زمان انجام کار هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا را به خوبی تخمین می‌زند. امید است که توسعه دهندگان ایرانی به طراحی نرم افزار محاسبه هزینه تولید محتوا بپردازند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

پیشنهاد می‌کنیم:  مهارت‌های ورود اطلاعات (DATA ENTRY)

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. میزان امتیاز ۰

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
مطالب مرتبط

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 3 =