هزینه و تعرفه تولید محتوا چقدر است؟ اگر شما این کار را انجام میدهید و یا اینکه قصد انجام دادن آن را دارید، باید بتوانید که یک تعرفه و قیمتی را برای کاری که انجام میدهید برای خودتان تعریف کنید.
شاید این سوال پیش بیاید: محتوایی که تولید کردید چقدر ارزش دارد؟ و متاسفانه جواب منطقی بدست نیاورده باشید.
از دلایلی که هنوز به نتیجهای نرسیدهاید این است که هنوز تعرفه رسمی مشخص نشده و ممکن است با کمی گشت و گذار بیشتر گیج شوید و کلا سردرگم شوید!
این نرخ کاملا میتواند متغیر باشد. مثلا شما به عنوان یک فریلنسر که کار تولید محتوا انجام میدهید، دوست داشته باشید که آن را به صورت تکی و با قیمت بالایی به کارفرمای خود ارائه کنید. این در حالی است که ممکن است یک شخص دیگر با کمی خلاقیت، برای خود یک پکیج تولید محتوا با قیمتی پایینتر برای خود تعریف کند!
در این پست از کاریتو با ما همراه باشید تا نکات ارزشمندی را در مورد این موضوع به شما بدهیم. چرا که شما به عنوان یک فریلنسر حق دارید که بدانید تعرفه و هزینههای تولید محتوای خود را چگونه باید محاسبه کنید.
چگونه میتوان هزینههای تولید محتوا را تعریف کرد؟
هزینهی تولید محتوا صددرصد به کیفیت محتوایی که تولید شده دارد. هر چه قدر مطالب منحصر به فردتر و تخصصیتر باشد، هزینه و قیمت بالاتری خواهد داشت! محتواها را میتوان به ۳ دسته بندی تفکیک کرد:
تولید محتوای فریلنسری
شاید باورتان نشود ولی براساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ درصد نیروی کار را فریلنسرها تشکیل خواهند داد. فریلنسرهای تولید محتوا را میتوانید در سایتهای فریلنسری پیدا کنید که دارای نمونه کار، قیمت مشخص و تنوع کاری زیادی هستند.
این دسته از افراد به دلیل این که هیچ محدویت کاری یا زمانی ندارند، معمولا کارهای با کیفیتتری را از خود ارائه میدهند. در این دستهبندی معمولا هزینهها توسط فرد فریلنسر، براساس زمان و سختی کار تعیین میشود.
تعرفهای که این دسته از فریلنسرها برای کار خود درنظر میگیرند معمولا “کلمهای” تعیین میشود. مثلا بابت یک مطب ۱۰۰۰ کلمهای چیزی حدود ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان دریافت میکنند. یعنی هر کلمه بین ۵۰ الی ۱۰۰ تومان هزینه خواهد داشت. البته این تعرفه برای مطالب عمومی است و مطالب تخصصی میتواند تا حد زیادی گرانتر محاسبه شود.
- بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست؟
استخدام تولید کننده محتوا
برخی از سایتها یا سازمانهای بزرگ دوست دارند که برای خودشان یک تیم تولید محتوای اختصاصی داشته باشند. (مدیر بازاریاب محتوا، ناشر محتوا، برنامه ریز محتوا، تولید کننده محتوا و…)
در چنین مواقعی بین کارفرما و کسی که تولید محتوا میکنند باید مذاکراتی جهت انجام این کار برای هزینهها انجام شود. این این افراد معمولا حقوق ثابتی بین ۳.۵ الی ۵ میلیون تومان میشود. البته این میزان هم بسته به سابقه فردی که قصد انجام این کار را دارد و همین طور حجم کاری که درخواست میشود، میتواند متغییر باشد.
گرفتن سهم در ازای تولید محتوا
این دسته بیشتر برای سایتهایی که به تازگی ایجاد شدهاند یا سایتهای فروشگاهی که محصولاتی را به فروش میرسانند است. برخی از سایتها به تولید کننده محتوا پیشنهاد میدهند که در ازای تولید محتوا، درصدی از مقدار دریافتی را به سایت بدهند.
در این حالت ممکن است تولید کننده محتوا کمی دیرتر به درآمد خود برسد. ولی خوب ممکن است مقدار درآمد مبلغ بیشتری را داشته باشد. ولی خوب این دسته بندی صددرصد با کپی رایتینگ متفاوت است.
فاکتورهای موثر در تعیین تعرفه تولید محتوا
عوامل زیادی میتواند در تعیین تعرفه تولید محتوا دخیل باشد از جمله:
- زبانی که باید محتوا براساس آن تولید شود: مسلما تولید محتوای فارسی ارزانتر از تولید محتوای انگلیسی است. چرا که به تخصص و وقت کمتری نیاز دارد.
- استفاده از منابع خاص برای تولید محتوا: محتوایی که تالیفی باشد که معمولا از منابع خارجی استفاده میشوند، به نسبت هزینه بیشتری نسبت به تالیف از منابع داخلی دارد.
- کانالی که باید محتوا انتشار پیدا کند: تولید محتوای متنی برای سایتها هزینه بیشتری نسبت به کانالهایی مانند تلگرام و اینستاگرام دارد. اما در صورتی که از اینفوگرافیک، پوستر، فیلم و غیره استفاده شود شاید این موضوع درست نباشد.
- نوع استراتژی محتوای تولیدی: محتوای متنی نسبتا از محتوای انیمیشنی و گرافیکی ارزانتر است.
- تعداد محتوا: هر چقدر که تعداد محتوا بیشتر باشد معمولا هزینه کمتری محاسبه میشود.
- زمان انتشار: هر چقدر زمان انتشار کوتاهتر باشد هزینه بیشتر خواهد بود.
توجه داشته باشید که شما به عنوان یک فریلنسر تولید کننده محتوا میتوانید هزینه تولید محتوا را براساس کلمه، ساعت، ماه، سال یا پروژهای از قبل تعیین کنید.
نحوه محاسبه هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا
معمولا برای محاسبه هزینه تولید محتوای با کیفیت بالا ممکن است در ذهن شما سوالاتی را ایجاد کند، مثلا:
- آیا به صورت گروهی کار میکنید؟
- آیا نویسندگان شما آماده و مایل به تولید محتوا هستند؟
- تا چه مدت زمانی مهلت دارید تا محتوا را تحویل دهید؟
- چند ساعت باید روی محتوا (تحقیق، نوشتن، بررسی، تایید، بارگذاری، بررسی و انتشار) وقت بگذارید؟
شما احتمالا نمودار مثلثی مدیریت پروژه معروف زیر را مشاهده کردهاید:
سه مولفه مهم جهت تولید محتوا
همان طور که در تصویر بالا مشاهده میکنید برای تولید محتوا سه مولفه مهم وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
- محدودیت زمانی – به مدت زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه تولید محتوا اشاره دارد.
- محدودیت هزینه / منبع – به هزینهای که برای پروژه تولید محتوا صرف میشود و یا تعداد نویسندگان مورد نیاز اشاره دارد.
- محدودیت دامنه – به مقدار، عنوان و زمینه ای که قرار است برای آن محتوا ایجاد کرد اشاره دارد. (تخصصی یا عمومی)
این سه محدودیت غالبا محدودیتهای رقابتی هستند که در تعرفه تولید محتوا تاثیر گذارند. محدودیت دامنه به طور معمول منجر به افزایش زمان و هزینه میشود. محدودیت زمانی کم میتواند به معنای افزایش هزینهها و کاهش دامنه باشد. محدودیت هزینه میتواند به معنای افزایش زمان و کاهش دامنه باشد.
بسته به پروژه تولید محتوا، دامنه (مقدار محتوا)، زمان (روزهای کاری) و هزینه / منبع ( تعداد نویسنده) همه میتوانند به صورت بالا یا پایین تنظیم شوند تا روی محدودیتهای دیگر تاثیر بگذارد.
اگر تعداد نویسندگان کاهش پیدا کند باید تعداد روزهای کاری را افزایش داد تا همان مقدار محتوا تولید شود. البته بدون اینکه روی کیفیت تاثیر بگذارد. یا اگر مهلت زمانی کم است، این به معنای کاهش حجم محتوا میباشد.
نویسندگان خوب در تولید محتوای با کیفیت، سریعتر عمل می کنند. اما برای تولید محتوای با کیفیت بالا حتما باید زمان بیشتری را صرف کرد. پس به یاد داشته باشید که کیفیت را فدای کمیت نکنید.
- بیشتر بخوانید: نحوه تعیین قیمت خدمات ترجمه آنلاین
هزینه تولید محتوا چقدر است؟
ایجاد یک محتوای با کیفیت، بسته به پیچیدگی، تحقیقات، انگیزههای نویسنده و موارد دیگر میتواند دامنه وسیعی از قیمت را ایجاد کند. اما به طور کلی تعرفه تولید محتوا در محدوده قیمت ۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان برای محتوای متنی قرار دارد.
نویسندگان معمولی که برای نوشتن مقاله ۱۰۰۰ کلمه ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه دریافت میکنند. همه اینها به سطح مهارت شما، مدت زمانی و آنچه به عنوان نویسنده ارائه میدهید، بستگی دارد.
هنگام شروع کار به عنوان یک فریلنسر تولید محتوا، مزایا و موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. برای محاسبه تعداد کلمات تولید شده یک مطلب میتوانید از ابزار kitset.ir استفاده کنید.
در سال ۱۴۰۰، شاید متوسط هزینهای که یک سایت در ماه برای محتوای سفارشی وب سایت پرداخت میکند بین ۱ الی ۳ میلیون باشد، در ازای ۱۰ مطلب در ماه. در حالی که برخی از نویسندگان برای هر صفحه بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه طلب میکنند (هزینه غیر معقول).
برخی دیگر برای هر کلمه فقط ۵۰ تا ۱۰۰ تومان هزینه میگیرند. در نهایت، قیمتی که برای محتوای وب سایت پرداخت میکنید، به نویسندهی انتخابی شما بستگی دارد.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
روی ستاره کلیک کنید
میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. میزان امتیاز ۱۲
اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز میدهد
متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود
اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم
به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟
No comment yet, add your voice below!