Skip to content

نحوه مناسب برخورد با کارفرما برای ایجاد و حفظ یک ارتباط کاری حرفه‌ای

نحوه درست برخورد با کارفرما

در این مقاله چی می‌خوانید؟

زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
۴
(۳)

نحوه حرفه‌ای برخورد با کارفرما چگونه است و چطور می توان با کارفرما رابطه خوب و موثر داشته باشیم؟ همیشه داشتن رابطه کاری خوب با مدیران جزو مباحث مهمی است که هر فریلنسری باید در مورد آن اطلاعات جامعی داشته باشد. اگر قصد دارید در کارتان پیشرفت داشته باشید باید با کارفرما رابطه خوبی داشته باشید. جدا از اینکه شما به عنوان یک فریلنسر موفق باید در مهارت های خود تخصص داشته باشید، یک وظیفه دیگری هم دارید که به ندرت از آن یاد می شود و آن هم داشتن رابطه خوب و موثر با کارفرما می باشد. این رابطه به حفظ پروژه های کنونی و به دست آوردن پروژه های جدید کمک می کند.

چگونه با کارفرما رابطه خوب و موثر داشته باشیم؟

به طور کلی کارفرمایان چند دسته هستند (کارفرمای فراموشکار، مهربان، دقیق، عجول و غیره) اما شما به عنوان یک فریلنسر حرفه ای موظفید به بهترین شکل از انتظارات آنها حمایت کنید و این مسئله تا زمانی است که این افراد ارزش های شخصی شما را زیر پا نگذارند. اگر برای نگهداری رابطه با کارفرمایان کمی همت کنید، مطمئن هستیم که دو طرف رضایت کاملی از این همکاری را دریافت خواهید کرد. در ادامه چند راهکار وجود دارد که به شما کمک می کند تا با کارفرمایان خود رابطه خوب و موثری برقرار کنید.

نحوه درست برخورد با کارفرما با گوش دادن به خواسته هایشان

از قدیم الایام گفته اند که همیشه حق با مشتری (کارفرما) است. ما هم می دانیم که شما به عنوان یک متخصص می توانید راهکار و ایده های مختلفی را پیشنهاد دهید، اما قبل از آن شما باید به خواسته های کارفرمای خود گوش دهید و متوجه شوید که چگونه می خواهد پروژه به انجام برسانید. اگر بیش از حد به تحمیل معیارهای خود اصرار کنید ممکن است با عصبانیت کارفرما مواجه شوید و در بدترین حالت کار خود را برای همیشه از دست می دهید. شاید برایتان دشوار باشد اما باید تعادل خوبی بین گوش دادن به نیازهای کارفرما و ارائه پیشنهاد به موقع برقرار کنید. به احتمال زیاد، با صبوری و خونسردی می توانید همدیگر را به خوبی درک کنید.

اصول کاری را رعایت کنید تا با کارفرمای خود رابطه خوب و موثری داشته باشید

یکی از مهمترین کارهایی که شما می توانید انجام دهید این است به موقع کار کنید. این اقدام  نه تنها بخش بزرگی از ایجاد روابز کاری خوب با کارفرما و مدیر شما را تشکیل می دهد بلکه باعث می شود که همکاران روی شما حساب کنند. این عمل دقت، اعتماد به نفس و احترام را نشان می دهد. مدیر و کارفرمای شما باید بدانند که آیا می توانند به شما اعتماد کنند یا نه؟

چگونه با کارفرما رابطه خوب و موثر داشته باشیم؟

نحوه درست برخورد با کارفرما با درک شیوه برقراری ارتباط

برخی از کارفرمان منفعلانه می نشینند و گوش می دهد و برخی دیگر با پرسیدن سوالات متفاوت اوضاع را مورد بررسی قرار می دهند. برخی اطلاعات زیادی را از شما می خواهند در حالی که برخی دیگر فقط جزئیات مهم را می خواهند بدانند. برخی از کارفرمایان گاه به گاه ارتباط برقرار می کنند در حالی که برخی دیگر می خواهند مدام با شما در ارتباط باشند. بخش مهمی از کار شما این است که متوجه شوید که کارفرمای شما چگونه می خواهد با شما ارتباط برقرار کند.

چگونه با کارفرما رابطه خوب و موثر داشته باشیم؟ با حل مشکلات به صورت داوطلبانه

صرفا یک پروژه با تحویل آن به اتمام نمی رسد. در بیشتر موارد، کارفرما با مشکلاتی مواجه می شود که انتظارش را نداشت یا این که بخواهد تغییراتی در نمونه ارائه داده شده ایجاد کند. هیچوقت از توجه تان به  پروژه های تمام شده  کم نکنید و برای رفع هر گونه مشکل یا ریزه کاری لازم از همان ابتدا خودتان را داوطلب نشان بدهید. همچنین فراموش نکنید که بودجه خود را مشخص کنید تا بعدا دچارسوء تفاهم نشوید.

برای رابطه خوب و موثر با کارفرما راهکارهای سفارشی پیشنهاد دهید

چیزی که همه می دانند این است که تمام کارفرماها با هم یکسان نیستند، پس عاقلانه ترین کار این است که  هر مورد را به خوبی بررسی کنید و راه حل مناسبی را ارائه دهید. برای مثال اگر شما برای مشتریتان یک بروشور خیلی کلی درمورد توانایتان ارسال کنید ممکن است که گزینه های مشابه دیگری به چشمش بیایند. اما اگر شما بتوانید ثابت کنید که تلاشتان و توجهتان به کیفیت کار کاملا سفارشی است، اینگونه نشان می دهید که یک متخصص تازه کار نیستید. خوب به درخواست هایش گوش بدهید و خدماتتان را (هر گاه قابل اجرا باشد) با پروژه اش تطبیق بدهید. به این شکل شما یک برد ۱۰۰% دارید!

چگونه با کارفرما رابطه خوب و موثر داشته باشیم؟

راه های ارتباط و نحوه درست برخورد با کارفرما را از همان ابتدا مشخص کنید!

چهارشنبه، هفت بعدازظهر!!! مشتری با مشکلی مواجه می شود که مسلما انتظارش را نداشته و با شما تماس میگیرد جوابی دریافت نمی کند ایمیلی ارسال می کند و باز هم جوابی دریافت نمی کند. به این شکل ممکن است دو چیز نسیبتان شود : این که شنبه اول وقت جر و بحثتان شود یا اینکه مشتری را از دست بدهید. با این حرف ها منظورمان این نیست که در همه ی اوقات باید در دسترس باشید. نه! پیشنهاد ما این است که هر دو از ابتدا راه های ارتباطی مورد استفاده تان و ساعت های برقراری تماس را مشخص کنید. اگر مشتری شما بداند که چهار شنبه بعد از ظهر شما کار نمی کنید شاید زودتر به این فکر بیافتد که پروژه خود را چک کند و همه چیز را برای ساعات آخر نگذارد.

برای داشتن ارتباط خوب و موثر با کارفرما در تماس باشید

خب حالا کاری که در دست داشتید را تمام کردید. اما چطور است که قراری بگذارید یک استکان چای بنوشید؟ اگر یک تماس بگیرید و بپرسید که کارها چطور پیش میروند؟ رسیدگی از نزدیک و شخصا به مشتری یکی از راهکارهای است برای اینکه احساس کند می تواند دوباره روی شما حساب کند. اینگونه شما وفاداری  مشتریتان را به دست می آورید و پروژه های جدیدی نسیبتان می شود.

استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

برای استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما چه باید کرد؟ اکثر فریلنسرها برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان خود روی قیمت و قابلیت های محصول یا سرویس هایی که ارائه می دهند تمرکز می کنند. اما کارفرمایان امروزی براساس تجربه عاطفی خود تصمیم به خرید یک سرویس یا خدمات می کنند. درک احساس مشتری نقش مهمی در ایجاد یک ارتباط عالی و وفاداری مشتری دارد که هر دو می تواند به فروش بیشتر و درآمد بهتر فریلنسر کمک کند. مطالعات زیادی وجود دارد که می تواند از این گفته من حمایت کند.

به عنوان مثال طبق تحقیقاتی در در سال ۱۹۹۷ میلادی در یکس از شرکت های بیمه نشان داده شده است نمایندگان فروشی که نحوه استفاده از هوش هیجانی و سیاست های فروش را بلد بودند توانستد متوسط ۱۱۴۰۰۰ دلار حق بیمه داشته باشند که تقریبا دو برابر مقداری بود که افراد با هوش هیجانی پایین بدست آورده بودند و طبق مقاله تحقیقی TalentSmart کارکنانی که دارای عملکرد بالا بودند دارای هوش هیجانی بالایی بودند. اما هوش هیجانی چیست و چگونه می تواند به ارائه خدمات استثانیی به کارفرما کمک کند؟ در ادامه به این مبحث خواهیم پرداخت.

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی توانایی درک احساسات دیگران، همدلی با این احساسات و دادن پاسخ مناسب به این احساسات است. اما چگونه این هوش هیجانی را برای کارفرما به کار گیریم؟ دانیل گلم در کتاب Working with Emotional Intelligence (کار با هوش هیجانی) خود به ایجاد این ارتباط کمک می کند.

استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

کارفرما در تعامل با یک فریلنسر یا کارمند در مورد خود شرکت احساس خود را تعیین می کند. به تعبیر روانشناسی، شرکت همان چیزی است که مشتری تجربه می کند  که شامل مجموعه ای از تعاملات و ارتباطات می شود. وفاداری در تعامل بین شرکت و مشتری از بین می رود و یا تقویت می شود.

به عنوان مثال دو مشاور اصرار داشتند که من از نرم افزاری استفاده کنم که توسط مدیر آنها نوشته شده بود و این نرم افزاری بود که من همواره با آن مشکل داشتم. چند بار از مشاوران در مورد تلف شدن زمانم صحبت کردم اما هر کدام از آنها اعتراضات من را نادیده گرفتند. نکته بدتر ایت بود که دو مشاور با هم هماهنگ نبودند و اغلب من به این نتیجه می رسیدم که دوباره سعی خود را بکنم و دوباره نامید می شدم.

نتیجه این بود که در بررسی هایی که از توسط کاربران نوشته می شد مت تجربه خود را با ده ها مشتریان دیگر به اشتراک گذاشتم و به همین دلیل این شرکت به احتمال زیاد مشتریان خود را از دست می دهد. اگر مشاوران به احساسات من توجه می کردند آنها می توانستند از بروز فاجعه جلوگیری کنند و تجربه مشتری بهتری را ایجاد کنند.

شما هم به عنوان یک فریلنسر باید احساسات کارفرما را درک کنید تا یک تجربه کاری عالی را از خود به جای بگذارید. در مورد چطور پیشنهاد بدهم که پروژه ی بیشتری بگیرم ؟ بیشتر بدانید.

نحوه درست برخورد با کارفرما با توجه به احساسات

یکی از چالش برانگیزترین جنبه برخورد با احساسات کارفرما (چه مثبت و چه منفی) این است که احساسات غیرملموس، پیچیده هستند و درک آنها دشوار می باشد. با این حال ما می توانیم به دسته بندی کردن احساسات این مشکل را برطرف کنیم.

استفاده از هوش هیجانی برای ایجاد یک ارتباط عالی با کارفرما

احساسات مثبت : تعجب، قدردانی و خوشبختی

اگر با کارفرمای خود تماس دارید و یا با او چت می کنید و خوشحال، متعجب یا قدردان به نظر می رسد می توانید مکالمه ای بسار تاثیرگذار داشته باشید و این احساس را تقویت کنید. برای انجام این کار ابتدا لحن رسمی خود را به یک گفتگوی دوستانه تغییر دهید. شما باید به کارفرمای خود فرصت دهید تا بتوانید احساسات خود را با شما به اشتراک بگذارد. این نوع تعاملات و ارتباطات مثبت می تواند تاثیر بسزایی روی کارفرمای شما داشته باشد و برای سفارشات بعدی خود شما را به خاطر بیاورد.

احساسات منفی : عصبانیت، یاس و نامیدی

اگر توجه کنید تشخیص اینکه فردی عصبانی، نامید و مایوس است ساده است. اکثر اوقات کارفرمایان صریحان احساسات منفی خود را با شما در میان می گذارند. هنگام برخورد با چنین احساساتی، هوشیاری، صبور بودن و همدلی می تواند کمک بسزایی به شما بکند. درک کنید که این احساسات منفی از کجا سرچشمه گرفته است و برای تغییر وضعیت چه کاری می توانید انجام دهید.

نحوه درست برخورد با کارفرما با استفاده از هوش هیجانی

هوش هیجانی چیزی است که به مرور زمان و با یادگیری که در موقعیت های اجتماعی اتفاق می افتد توسعه پیدا می کند. با این حال شما می توانید در مورد بهبود هوش هیجانی مطالعه داشته باشید. به طور کلی ۵ عنصر اصلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

خودآگاهی – توانایی تشخیص و درک خلق و خوی و احساسات و همچنین درک تاصیر آنها بر دیگران

خود تنظیمی – توانایی کنترل انگیزه های مختل کنندهف به تاخیر انداختن قضاوت و فکر کردن قبل از عمل کردن

انگیزی درونی – اشتیاق به کار به دلایی فراتر ز پول و وضعیت شغلی ( به عنوان مثل یادگیری، تجربه)

همدلی – توانایی درک احساسات افراد دیگر

مهارت های اجتماعی – توانایی مدیریت روابط و ایجاد شبکه تعامل

توجیه یا واکنش به رفتار کارفرما بی معنی است. در حالی که کارفرما می تواند به خدمات شما واکنش نشان دهد همدلی ساده ترین کاری است که باید انجام دهید شما باید به کارفرما بگویید “من درک می کنم” که می تواند شرایط گر استرس را کاهش دهد. کارفرما دقیقا چه درخواستی دارند؟ بعضی اوقات خود کارفرما از چیزی که می خواهند آگاهی ندارند.

در موارد دیگر آنها در برقراری ارتباط واضح و بیان نیازهای خود ناکام می مانند. در این شرایط این فریلنسر است که  می تواند به کارفرما کمک کند. پر کردن شکاف ها و درک طیف وسیعی از موقعیت ها بخش مهمی از کار فریلنسر می باشد. تجربه کارفرما به چیزهایی بیش از قیمت و تجربه سرویس و خدمات نیاز دارد. هر تعامل کارفرما با شما دارای اهمیت بالایی است و فرصتی برای ایجاد یک رابطه بهتر را پیش پای شما می گذارد. فریلنسر می توانید از این فرصت برای درک مثبت و بهبود روابط خود در طولانی مدت استفاده کنند.

نحوه درست برخورد با کارفرمای بد اخلاق

اگر کارفرمای بد رفتار‌ عایدتان شد باید چطور عکس العمل نشان دهید؟ اگر همین الان با یک کارفرمای بد رفتار مواجه شده اید با شما همدردی می کنم. این دسته از کارفرمایان می توانند لذت انجام کار و نقش ارزشمندی که یک فریلنسر دارد را از بین ببرند و به فریلنسر احساس بی ارزش بودن دست دهد. شاید با برخورد با چنین کارفرمایانی فورا تصمیم بگیرید که از پروژه خارح شوید اما عاقلانه ترین کار این است که به این موضوع فکر کنید که در برخورد با یک کارفرمای بد رفتار باید چه عکس العملی نشان دهید.

تحقیقات نشان داده است که افراد شاغل از جمله فریلنسرها به علت بد رفتاری کارفرماین شغل خود را ترک می کنند. یک مطالعه دانمارکی با ۴۵۰۰ کارمند حضوری و دورکار مصاحبه داشته است و آنها این اعتقاد را داشته اند که کارمندان شغل خود را رها نمی کنند بلکه مدیران بد رفتار را ترک می کنند. به گفته ماتیاس برادکارد کریندورپ یکی از محققان روانشناس، ما ممکن است توسط کارفرمایان بد رفتار تحت استرس و فشار قرار بگیریم و دچار افسردگی و استرس شویم این در حالی است که حجم کار تاثیر کمتری در افسردگی دارد.

اگر کارفرمای بد رفتار عایدتان شد باید چطور عکس العمل نشان دهید؟

هر فریلنسری می تواند با کارفرمایان بدرفتار مواجه شود اما همیشه راه هایی برای مدیریت کردن آنها وجود دارد که باید بیاموزید. راز موفقیت شما این است که به جای اینکه به مشتریان خود به عنوان یک کارفرمای بد رفتار نگاه کنید آنها را به عنوان یک مشتری سخت پسند در نظر بگیرید و بدانید که چگونه می توانید با آنها کار کنید و چگونه می توانید در کار پیشرفت داشته باشید. امیدوارم استراتژی های مدیریتی زیر به شما کمک کند تا راه خود را پیدا کنید

انگیزه های اصلی و مهم کارفرمای بد رفتار را شناسایی کنید

بهتر است درک کنید که کارفرمای شما قصد دارد چه کاری انجام شود و نتایجی که باید ارائه دهید چه هستند، شما باید انتظارات کارفرما را شناسایی کنید. سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • کارفرما به چه چیزی اهمیت می دهد؟
  • چه چیزی باعث مشغول نگه داشتن فکر کارفرما شده است؟
  • چه چیزی او را می ترساند؟
  • او چگونه موفقیت را می سنجد و در مورد شکست چگونه فکر می کند؟

وقتی بدانید که چه چیزی باعث تحریک و بد رفتاری کارفرما می شود بهتر می توانید در موقعیتی که در آن قرار گرفته اید را مدیریت کنید. به کارفرما گوش دهید، نظرات خود را بیان کنید، نگرانی های او را بشناسید و به آنها اولویت دهید.

نحوه درست برخورد با کارفرما

روی نقاط ضعف کارفرمای بد رفتار کار کنید و از موفقیت آنها حمایت کنید

هر چقدر هم فکر کنید که کارفرمای بد رفتاری نصیبتان شده به احتمال زیاد به نظر خودش کار خوبی انجام می دهد. افشار بد رفتاری کارفرما باعث براگیخته شدن هر چه بیشتر وی می شود و حتی ممکن است به اعتبار شما آسیب برساند. یک راه این است که به کارفرمای خود کمک کنید تا روی نقاط قوت خود تمرکز کند. مورد دیگر کار روی نقاط ضعف اوست. اگر می دانید یک کارفرمای بد رفتار عایدتان شده است به او کمک کنید و به جای فریاد زدن ر.ی پیشنهادات خود کار کنید. با انجام هر کاری که می تواند به موفقیت کارفرما کمک کند می توانید موفقیت بیشتری بدست آورید.

اگر کارفرمای بد رفتار عایدتان شد باید چطور عکس العمل نشان دهید؟

بدرفتاری کارفرما بهانه ای برای شما نباشد

هرگز اجازه ندهید که رفتار بد کارفرما بهانه ای برای شما باشد. خیلی اوقات فریلنسرها به دلیل داشتن کارفرمای بد رفتار پروژه های خود را دیرتر آماده می کنند و به مرور زمان علاقه خود را به کار از دست می دهند . یا عملکرد خود را متوقف می کنند. شما به عنوان یک فریلنسر نباید این کار را انجام دهید بلکه باید ذهن خود را روی عملکرد بهتر متمرکز کنید. غر زدن به جان بچه، همسر دردی از شما دوا نمی کند. خوشبین باشید و به صورت جدی تر روی پروژه خود کار کنید. همیشه استعفا داده ساده ترین کار است، شما باید یک رفتار حرفه ای و آرام را داشته باشید.

به کارفرمای خود اجازه صحبت کردن دهید

به جای ترس از صحبت کردن با شهامت با کارفرما صحبت کنید. شاید اگر نکته ای از نظر شما پنهان مانده باشد با صحبت کردن راه حل های ممکن را بیاید، شما می توانید در مورد چگونگی بهبود شرایط با کارفرما گفتگو کنید (عکس این موضوع هم صادق است). هیچ کس از شما انتظار ندارد که بی سر و صدا رنج بکشید اما حداقل به کارفرمای خود فرصت پاسخگویی دهید. تعصب نداشته باشید و یا فرض نکنید که اهمیت ندادن کارفرما به شما نشان دهنده بدبختی شما است. وقتی که شما با احترام به بهبود کارها کمک می کنید می توانید درهای جدید اعتماد و همکاری را به روی خود باز کنید.

نحوه درست برخورد با کارفرما

نحوه درست برخورد با کارفرما و سازگاری

معمولا پروژه هایی که فریلنسرها در آنها شرکت می کنند کوتاه مدت است. در این بازه کوتاه مدت شما سعی کنید سبک رفتاری خود را حفظ کنید. ممکن است کارفرما در تصمیم گیری سریع یا کند باشد و برای پردازش اطلاعات به زمان نیاز داشته باشد. شما باید در هنگام برقراری ارتباط سبک کاری خود را با سبک کارفرما تطبیق دهید.

قلدری کردن کارفرما و نحوه درست برخورد با کارفرما

افرادی هستند که با ترساندن دیگران قدرت خود را نشان می دهند. اگر کارفرمای شما احساس طلبکاری می کند در صورتی که حق با شماست محکم بایستید و نترسید. اگر کار خود را به بهترین نحو انجام داده اید سر خود را بالا نگه دارید و از کار خود دفاع کنید. شما باید برای خنثی کردن وضعیت دشوار به وجود آمده تلاش کنید. این کار به تمرین نیاز دارد و شما در طول زمان بهتر می شوید. در صورتی که احساس کردید اخلاف شما با کارفرما حل نمی شود می توانید با شورای حل اخلاف سایت های فریلنسری مشکل خود را در میان بگذارید. در آخر توصیه می کنیم  ۵ راهکار برای داشتن رابطه ای عالی با کارفرما(مشتری) را دنبال کنید.

نحوه درست برخورد با کارفرما

امیدواریم با مطالب گفته شده در مقاله امروز سایت کاریتو توانسته باشید نحوه درست برخورد با کارفرما را یاد گرفته باشید. آیا نکته ای وجود دارد که در این نوشته از قلم افتاده باشد؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

پیشنهاد می‌کنیم:  همه‌ی چیزی که باید قبل از استخدام فریلنسر بدانید!

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۴ / ۵. میزان امتیاز ۳

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
مطالب مرتبط

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + بیست =