Skip to content

راهنمای تولید محتوای با ارزش برای کاربران سایت

چگونه تولید محتوا کنیم

در این مقاله چی می‌خوانید؟

زمان مطالعه: ۹ دقیقه
۴.۳
(۸)

قبل از شروع صحبت در مورد اینکه چگونه تولید محتوا کنیم ، اجازه دهید در مورد اینکه تولید محتوا چیست و چرا یکی از ارکان حیاتی هر کسب و کاری به حساب می‌آید صحبت کنیم.

تولید محتوا فرآیند ایجاد ایده‌هایی‌ است که بازدیدکنندگان محتوا (از طریق مطالب کتبی یا بصری) را به مشتریان بالقوه تبدیل می‌کند. تولید محتوا تنها به تجارت محدود نمی‌شود. شما با تولید محتوا می‌توانید از طریق ویدئو، پست‌های وبلاگی، مصاحبه صوتی، پوستر تبلیغاتی و… اطلاعات متنوع و ارزشمندی را در اختیار کاربر قرار دهید.(خوب به این نکته دقت کنید که محتوا باید ارزشمند باشد و ارزش افزوده‌ای به کاربران‌تان ارائه دهد)

تولید محتوا چیست و چرا باید آن را انجام دهیم؟

تولید محتوا یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال است. شما اطلاعات رایگان و کاربردی برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنید، مشتریان بالقوه را به وب سایت‌های فروشگاهی و تجاری‌تان می‌کشانید، مشتریان یک سایت را حفظ می‌کنید و غیره. علاوه‌بر این‌ها هزینه بازاریابی محتوایی ۳ برابر کمتر از هزینه‌های بازاریابی سنتی است و ۶۱ درصد از خریدهای آنلاین بر اثر خواندن یک وبلاگ ایجاد شده است.

راهنمای تولید محتوا

شرکت‌هایی که بیش از ۱۶ پست وبلاگی در ماه منتشر می‌کنند نسبت به سایت‌هایی که ۴ پست یا کمتر در ماه منتشر می‌کنند ۳٫۵ برابر ترافیک بیشتری دارند. به عبارت ساده‌تر تولید محتوا به معنای رشد و ارتقای یک کسب و کار است. تولید محتوا باید نماینگر هدفی خاص باشد که به مخاطبان شما انگیزه بدهد. تولید محتوا انواع مختلفی دارد که برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید مقاله روش‌های تولید محتوا را بخوانید.

چگونه می‌توانیم محتوای با ارزش و تاثیرگذار تولید کنیم؟

شاید افرادی که تازه وارد حرفه تولید محتوا شده‌اند دنبال جواب مناسبی برای سوال چگونه تولید محتوا کنیم؟ باشند و مطمئنا در موتور جستجوی گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر شروع به جستجو می‌کنند. می‌خواهیم بحث را از همینجا شروع کنیم. تنها چهار میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام می‌شود. وقتی شما در نوار جستجو سوال خود را وارد می‌کنید لینک‌هایی در نتایج جستجو به شما نمایش داده می‌شود، این همان محتوا است.

محتوا بخش عمده‌ای از زندگی روزمره ما را به خود اختصاص داده است. ما با استفاده از محتوا می‌توانیم به جواب سوالات خود برسیم، آموزش ببینیم، خواسته‌ای که داریم را برآورد کنیم و بسیاری موارد دیگر. از دید یک صاحب کسب و کار، محتوا به آن‌ها امکان جذب مشتری را می‌دهد و به آن‌ها چشم اندازهای جدیدی برای توسعه کسب و کار و سایت‌شان می‌دهد و درنهایت درآمد شرکت‌شان را افزایش می‌یابد.

استراتژی و هدف محتوای خود را شناسایی کنید

بدون برنامه‌ریزی و ایجاد یک استراتژی، بازاریابی تولید محتوا نکنید چون در غیراین‌ صورت شما در معرض خطر از دست دادن کاربران‌تان قرار می‌گیرید. برای پاسخ به این سوال که چگونه تولید محتوا کنیم، شما باید همه چیز را در مورد برند و نحوه تولید یک محتوای تبلیغاتی و درنهایت نحوه بازنویسی آن بدانید.

استراتژی تولید محتوا

مانند یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید روی اهداف بازاریابی‌تان تمرکز داشته باشد. اهداف شما می‌تواند جذب بازدیدکنندگان یک سایت باشد. هنگامی که شما هدف‌تان را تعیین کردید شروع به تولید یک محتوا می‌کنید که باید با هدف شما سازگاری داشته باشد تا به شما کمک کند تا به نتیجه دلخواهتان برسید. به طور کلی اهداف خود را مشخص کنید و بعد محتوا ایجاد کنید.

مخاطبان محتوای خود را بشناسید و به آن‌ها گوش بدهید

در ادامه مبحث استراتژی محتوا، ابتدا باید بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید؟ چگونه می‌خواهید با آن‌ها صحبت کنید و در کجا می‌توانید این مخاطبان را پیدا کنید؟ کلیدِ تولید یک محتوای موفقیت‌آمیز این است که خواننده احساس کند که شما به طور مستقیم با او صحبت می‌کنید و تنها راه رسیدن به این هدف این است که با بازدیدکنندگان، مشتریان و مصرف کنندگان خود ارتباط برقرار کنید، شما باید آن‌ها را مانند دوستان قدیمی خود فرض کنید.

چگونه تولید محتوا کنیم

شما باید از موانع، ترس‌ها و چالش‌های آن‌ها مطلع شوید تا بهتر بتوانید به نیازشان پاسخ دهید. به طور مثال فکر کنید که سردرد دارید، احتمالا اولین کاری که می‌کنید این است که سعی می‌کنید علت درد را پیدا کنید. شاید دچار کمبود ویتامین شده‌اید یا که بیمار شده‌اید… این تشخیص است که به شما کمک می‌کند راه‌حل بهتر را برای خود انتخاب کنید، مثلا آب می‌خورید یا که دارو مصرف می‌کنید یا استراحت می‌کنید.

پیشنهاد می‌کنیم:  مموری ترنسلیشن (حافظه ترجمه) چیست و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

تبدیل بازدیدکننده به خریدار

شما باید بدانید که یک بازدیدکننده، یک مسیر را طی می‌کند تا به یک خریدار تبدیل شود. این مسیر شامل آگاهی، انتخاب و تصمیم‌ گیری است. محتوای شما باید این چشم‌اندازها را به کاربر بدهد، بنابراین در هر مرحله روی محتوای خود تجدید نظر کنید. محتوای شما باید به حدی کامل باشد که هر بازدید‌ کننده‌ای احساس کند که اطلاعات مرتبطی که می‌خواسته را دریافت کرده است و دیگر نیازی به جستجوی مجدد ندارد.

چگونه تولید محتوا کنیم

هدف از انتشار محتوا برقراری ارتباط با مخاطب و آشنایی او با محصولات شماست. حال محصول شما ممکنه کالا، خدمات و یا محتوای آموزشی و  حتی خبری باشد، فرقی نمیکند.پس در صورتی خواننده جذب مطلب شما خواهد شد که تمایل شما به برقراری ارتباط را از محتوا درک کند. برقراری ارتباط یک نیاز طبیعی است. خواننده در صورتی به خواندن ادامه محتوا مشتاق خواهد بود که به او ارزش افزوده ای داده باشید و او را محترم شمرده و به نیازش پاسخ داده باشید.

محتوای خود را چندین بار بررسی کنید

فقط به این دلیل که تا به حال استراتژی محتوای مشخصی نداشته‌اید به این معنا نیست که محتوای شما در حال حاضر به درد نمی خورد. شما می‌توانید محتوا را بررسی کنید و آن را متناسب با یک طرح سازماندهی کنید و یک محتوای جدید خلق کنید. این فرآیند می‌تواند شامل بازنویسی متن باشد یا پر کردن شکاف‌هایی که وجود دارد تا محتوایی جذاب و متناسب با کارتان را خلق کنید.

محتوا را با ساختاری مناسب بنویسید

در این مرحله شما باید باز هم مخاطب را در نظر داشته باشید. مخاطب‌تان چه نوع محتوایی می‌خواهد؟ مقاله،تصویر یا ویدئو؟ اسلایدشو یا کتاب الکترونیکی؟ روزنامه یا پادکست؟ ذهن شما باید خلاق باشد و بتواند راحت‌ترین شیوه استفاده از محتوا را پیدا کند. شما باید بسته به کانالی که می‌خواهید محتوا را در آن منتشر کنید فرمت محتوا را برای خود انتخاب کنید. برای مثال محتواهای متنی برای کانال اینستاگرام زیاد جالب نیست و شما باید بیشتر روی عکس و ویدئو وقت بگذارید.

چگونه می توانیم تولید محتوای با ارزش ایجاد کنیم؟

حتما میدانید که وقتی یک گلوله برفی را در برف غلط میدهید بزرگ و بزرگتر میشود. تولید محتوای با ارزش برای وبسایت هم همین شباهت را دارد.وقتی شما محتوای یا ارزشی ایجاد کنید که مخاطب را جذب کند، به صورت اتوماتیک بر ترافیک مخاطبان شما افزوده خواهد شد. تولید محتوا شامل یک فرآیند است و شما برای تکمیل این فرآیند و رسیدن به محتوای رضایت‌بخش باید همانند همان گوله برفی باشید.

موارد زیر را یک به یک پیش ببرید و تا حدودی به جواب این سوال که چگونه تولید محتوا کنیم خواهید رسید:

در حوزه‌ای که تولید محتوا می‌کنید تحقیقات داشته باشید

شما احتمالا در مورد موضوعی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید ایده‌هایی دارید، شما علاوه‌بر داشتن ایده باید در مورد کلمات کلیدی، میزان جستجوی یک کلمه کلیدی خاص (‌KEYWORDRESEARCH) جستجو کنید و مطمئن شوید که تولید محتوا در مورد این ایده مناسب است یا خیر. یک روش خوب برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی این است که سوالات را بر اساس موانع و اهدافتان بنویسید و در مورد میزان جستجوی این کلمات تحقیق کنید.

برای این که شما به رتبه بندی خوبی در موتورهای جستجو برسید باید یک کتابخانه بسیار بزرگ از محتوا را داشته باشید که ارزشمند باشد و این به معنای تولید محتوای با کیفیت است.

شما می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند SEMRush یا Moz Keyword Explorer استفاده کنید. کلمه کلیدی خود را در موتور جستجو تایپ کنید و از مطالب پر طرفدار مطلع شوید. بخش جستجوهای مرتبط را در صفحات نتایج موتور جستجو بررسی کنید.

به ایده اولیه محتوا خود پر و بال بدهید

حالا که کلمات کلیدی را مشخص کرده‌اید وقت آن است که در مورد ایده‌های محتوایی فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین راه این است که محتوا را براساس موضوعات خوشه‌ای سازماندهی کنید. به این معنا که کلمه کلیدی اصلی را در سرخوشه قرار دهید و مطالب مرتبط با آن را در زیر خوشه‌ها قرار دهید.

خوشه‌بندی موضوعات باعث می‌شود که ساده‌تر فکر کنید و یک ساختار برای دنبال کردن داشته باشید. شما می‌توانید برای ایده گرفتن کتاب بخوانید، سایت‌های رقیب را بررسی کنید یا جستجوهای بیشتری را انجام دهید.

تا شروع به نوشتن نکنید اتفاقی نخواهد افتاد

در اینجا ما در مورد فرآیند نوشتن صحبت می‌کنیم اما یک محتوا تنها به متن ختم نمی‌شود و می‌تواند یک ویدئو یا گرافیک یا پادکست باشد. هرچه‌ که هستند، فرآیند ایجاد کاملا مشابه است. در هنگام نوشتن شما خود را به هیچ چیزی محدود نکنید، شما می‌توانید در متنی که می‌نویسید حتی از طنز استفاده کنید. عناوین، تیترها، توضیحات متا خود را بررسی کنید.

مطلبی که نوشته‌اید را یک دور بخوانید و خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید متوجه می‌شوید که چه نوشته‌اید؟ محتوای منحصر به فرد ایجاد کنید و از کپی کردن مطالب پرهیز کنید، برای خود یک سبک منحصر به فرد ایجاد کنید. به خودتان اطمینان داشته باشید، سعی نکنید از واژه های قلمبه سلمبه ای که کاربر از آن سر در نمیاورد استفاده کنید، مختصر و واضح بنویسید و از نوشتن متن های گیج کننده جلوگیری کنید.

حتما ، حتما محتوای تولیدی خود را ویرایش کنید

محتوایی که تولید کرده‌اید را مرور کنید. شما ممکن است دچار اشتباه تایپی شده باشید یا دستور زبان و قواعد نگارشی را به خوبی رعایت نکرده باشید. برای فضاهای خالی، فاصله‌های اضافی جستجو کنید.

در حین آپلود محتوا دقت کنید

وقتی که محتوای شما ایجاد شد شما باید آن را در جایی آپلود کنید که افراد به آن دسترسی داشته باشند. شاید کارفرمای شما یک سایت وردپرسی یا جوملا یا پرستاشاپ یا … داشته باشد. شما باید توانایی کار با این سیستم‌های مدیریت محتوا را داشته باشید. یا اگر قرار است از محتوای خود در بازاریابی ایمیلی استفاده کنید آن را به درستی در ایمیلی که می‌خواهید ارسال کنید قرار دهید.

روان نویسی در تولید محتوا فراموش نشود

یک از اصول اصلی که در نگارش تولید محتوا باید رعایت کنید روان نویسی است. باید مطلبی را تولید که حضم آن برای مخاطب عادی ساده و جذاب باشد. همه مخاطبان شما خوانندگان قهاری نیستند که وقتی شما از کلمات قلبمه سلمبه استفاده می‌کنید متوجه شوند .اگر مخاطب، خواندن مطلب شما برایش سخت باشد خواندن را نصفه کار رها می‌کند و به سراغ سایت‌های دیگر میرود.

پیشنهاد می‌کنیم:  نحوه صحیح نشستن پشت کامپیوتر برای حفظ سلامتی

زمان انتشار منظمی برای تولید محتوا تعیین کنید (برنامه محتوایی)

انتشار کار سختی نیست و تنها به کلیک کردن یک دکمه نیاز دارد. شما می‌توانید بلافاصله بعد از آپلود محتوایی که تولید کرده‌اید را منتشر کنید یا آن را به صورت پیش‌نویش نگه دارید و در یک روز بخصوص منتشر کنید. چیزی که مهم است و حتما باید در نظر داشته باشید این است که پست‌های مناسبتی را به موقع منتشر کنید. مثالا پستی که در مورد شب یلدا است برای ایام عید نوروز کاربردی ندارد و مسلما طرفداری هم نخواهد داشت.

چند نمونه از تولید محتوا توسط شرکتهای بزرگ 

حالا که تا حدودی متوجه شدیم چگونه تولید محتوا کنیم، باید بدانیم که بهترین راه برای یادگیری و حرفه ای شدن در تولید محتوا این است که محتوای تولید شده توسط کمپانی ها و سایتهای بزرگ و کوچک را رصد کنید و نقاط قوت و ضعف در محتوای تولید شده را تجزیه و تحلیل کنید. در ادمه با چند نمونه از تولید محتوا که کمپانی های بزرگ را متجول کرده شما را آشنا میکنیم:

نمونه تولید محتوا شرکت جنرال الکتریک

شرکت‌های بزرگی مثل جنرال الکتریک از تاکتیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا همواره در رده های بالا بمانند. یکی از تاکتیک‌های این برند ۱۳۲ ساله استفاده از Ecomagination است. Ecomagination یک سایت و انجمن برای تفکر و گفتگو در مورد فناوری‌های پاک و زیرساخت‌های پایدار است.

در این سایت راه‌حل‌هایی برای آینده ارائه می‌شود، این برنامه برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ ارائه شد. سال ۲۰۰۶ آن‌ها ۱۲ میلیارد دلار بازدهی داشتند و سال ۲۰۱۰ این درآمد بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار شد. با استفاده از محتوای این سایت جنرال الکتریک با شرکت‌ها و دولت‌های مختلف جهان ارتباط برقرار می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم:  بازاریابی محتوا چیست؟

مدیر بازاریابی جنرال الکتریک معتقد است اگر محتوای ما آنقدر خوب باشد که کاربران آن را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند، ما به اندازه کافی موفق شده‌ایم.

نمونه تولید محتوا در کوکا کولا

کوکاکولا، برند بزرگ آمریکایی که برای همگان در سراسر جهان شناخته شده است.

آن‌ها چگونه توانسته‌اند همواره جزو برندهای برتر باشند؟

این شرکت از سال ۱۸۸۶ روش‌های گوناگون بازاریابی را به کار برده و تنوع در استفاده از روش‌های جدید آن‌ها را تبدیل به برند ۱۳۰ ساله کرده است.

روش بازاریابی کنونی کوکاکولا، روشی هدفمند و متفاوت با سایر رقبایش است. آن‌ها هسته‌ی اصلی استراتژی تبلیغاتی خود را تولید محتوا قرار داده‌اند. آن‌ها می‌دانند که در قرن کنونی تنها رمز موفقیت شرکت‌ها تولید محتوا و ایجاد مشتریان وفادار است. سری به وب‌سایت جذاب آن‌ها بزنید!

آن‌ها از داستان‌سرایی یک سویه استفاده می‌کنند، هرکسی که مطالب آن‌ها را ببیند متوجه می‌شود که هدف آن‌ها از این کار فروش محصولاتشان نیست، آن‌ها از ساختن جهانی نو، ایجاد لحظات خوش و شادی، خلق ارزش‌ها و ایجاد تفاوت‌ها صحبت می‌کنند! ویدئوهایی به صورت آنلاین منتشر می‌کنند که به اندازه‌ی یک شاهکار سینمایی، سرگرم‌کننده است.

نمونه تولید محتوا در لکسوس

در سال ۱۹۸۳ شرکتی تصمیم به ساخت خودروهایی با برند لکسوس گرفت. برای این شرکت رقبای زیادی در سراسر جهان وجود داشتند که برندهای قدیمی تر و شناخته شده تری به حساب می‌آمدند. آن‌ها نیازمند رفتاری متفاوت با بقیه بود. با وجود این مشکلات، لکسوس چگونه توانست در مدت بسیار کمی جزو ۱۰ کمپانی خودرو برتر جهان شود؟

داستان موفقیت لکسوس از آنجا شروع شد که آن‌ها تصمیم گرفتند مجله‌ای منتشر کنند و در این مجله در مورد سفر، تجربه‌های لوکس، اتومبیل‌ها، داستان و … مطالبی منتشر کردند. محتوایی که نه تنها برای دارندگان لکسوس بلکه برای همگان ایجاد شده و شرایطی را فراهم آورده تا خوانندگان به طور مستقیم با این برند ارتباط برقرار کنند. در این مجله اصلا خبری از تبلیغ نیست و هدفب جز جلب اعتماد وجود ندارد.

منبع نمونه تولید محتوا ها : ویرگول

امیدواریم با مطالعه این پست شما را در پاسخ به سوال چگونه تولید محتوا کنیم و راهنمای تولید محتوا کمک کرده باشیم. حتما اگر سوال، انتقاد یا نظری داشتید می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما و مخاطبین در میان بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۴.۳ / ۵. میزان امتیاز ۸

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
مطالب مرتبط

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =