Skip to content

کامل‌ترین چک لیست تولید محتوای با ارزش و هدفمند برای مخاطبان سایت

چک لیستی برای تولید محتوای با ارزش و هدفمند

در این مقاله چی می‌خوانید؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه
۰
(۰)

قبل از این که  در مورد نحوه ایجاد تولید محتوای با ارزش و هدفمند صحبت کنیم، اجازه دهید در مورد اینکه تولید محتوا چیست و چرا یکی از اعضای حیاتی هر کسب و کاری به حساب می‌آید؟ صحبت کنیم، تولید محتوا فرآیند ایجاد ایده‌های‌ است که بازدیدکنندگان محتوا (از طریق مطالب کتبی یا بصری) را به مشتریان بالقوه تبدیل می‌کند. تولید محتوا تنها به تجارت محدود نمی‌شود. شما با تولید محتوا می‌توانید از طریق ویدئو، پست‌های وبلاگی، مصاحبه صوتی، پوستر تبلیغاتی و… اطلاعات متنوع و ارشمندی(خوب به این نکته دقت کنید که باید ارزشمند باشد و ارزش افزوده‌ای به کاربران‌تان ارائه دهید) را در اختیار کاربر قرار دهید.

اصلا تولید محتوا چیست و چرا باید آن را انجام دهیم؟

تولید محتوا یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال است. شما اطلاعات رایگان و کاربردی برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنید، مشتریان بالقوه را به وب سایت‌های فروشگاهی و تجاری‌تان می‌کشانید، مشتریان یک سایت را حفظ می‌کنید و غیره. علاوه‌بر اینها هزینه بازاریابی محتوایی ۳ برابر کمتر از هزینه‌های بازاریابی سنتی است و ۶۱ درصد از خریدهای آنلاین بر اثر خواندن یک وبلاگ ایجاد شده است.

مهمترین چک لیست تولید محتوای با ارزش و هدفمند

شرکت‌هایی که بیش از ۱۶ پست وبلاگی در ماه منتشر می‌کنند نسبت به سایت‌هایی که ۴ پست یا کمتر در ماه منتشر می‌کنند ۳٫۵ برابر ترافیک بیشتری دارند. به عبارت ساده‌ترتولید محتوا به معنای رشد و ارتقای یک کسب و کار است. تولید محتوا انواع مختلفی دارد برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید مقاله روش‌های تولید محتوا را بخوانید.

چگونه می‌توانیم محتوای با ارزش و تاثیرگذار تولید کنیم؟

شاید افرادی که تازه وارد حرفه تولید محتوا شده‌اند دنبال جواب مناسبی برای سوال چگونه تولید محتوا کنیم؟ باشند و مطمئنا در موتور جستجوی گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر شروع به جستجو می‌کنند. می‌خواهیم بحث را از همینجا شروع کنیم. تنها چهار میلیارد جستجو در روز توسط گوگل انجام می‌شود. وقتی شما در نوار جستجو سوال خود را وارد می‌کنید لینک‌هایی در نتایج جستجو به شما نمایش داده می‌شود، این همان محتوا است.

محتوا بخش عمده‌ای از زندگی روزمره ما را به خود اختصاص داده است. ما با استفاده از محتوا می‌توانیم به جواب سوالات خود برسیم، آموزش ببینیم، خواسته‌ای که داریم را برآورد کنیم و بسیاری موارد دیگر. از دید یک صاحب کسب و کار محتوا به آن‌ها امکان جذب مشتری را می‌دهد و به آن‌ها چشم اندازهای جدیدی برای توسعه کسب و کار و سایتشان می‌دهد و درنهایت درآمد شرکت‌شان را افزایش می‌دهد.

استراتژی محتوای خود را شناسایی کنید

ساخت یک خانه اگرچه امکان‌پذیر است اما نتیجه بسیار جالبی را ایجاد نمی‌کند. بنابراین بدون برنامه‌ریزی و ایجاد یک استراتژی، تولید محتوا نکنید. چون درغیراین‌صورت شما در معرض خطر از دست دادن کاربران‌تان قرار می‌گیرید. برای پاسخ به سوال چگونه تولید محتوا کنیم؟ شما باید همه چیز را در مورد برند و نحوه تولید یک محتوای تبلیغاتی و درنهایت نحوه بازنویسی آن بدانید.

مهمترین چک لیست تولید محتوای با ارزش و هدفمند

هدف محتوا خود را مشخص کنید (جذب مشتری هدف نیست)

مانند یک کمپین بازیابی سنتی، استراتژی محتوای شما باید روی اهداف بازاریابی‌تان تمرکز داشته باشد. اهداف شما می‌تواند جذب بازدیدکنندگان یک سایت باشد. هنگامی که شما هدف‌تان را تعیین کردید شروع به تولید یک محتوا می‌کنید که باید با هدف شما سازگاری داشته باشد تا به شما کمک کند تا به نتیجه دلخواهتان برسید. به طور کلی اهداف خود را مشخص کنید و بعد محتوا ایجاد کنید.

مخاطبان محتوای خود را بشناسید و به آنها گوش بدهید

شما باید استراتژی محتوای خود را براساس نوع محتوایی که می‌خواهید استفاده کنید، ایجاد کنید. ابتدا باید بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید؟ چگونه می‌خواهید با آن‌ها صحبت کنید و در کجا می‌توانید این مخاطبان را پیدا کنید؟ کلیدِ تولید یک محتوای موفقیت‌آمیز این است که خواننده احساس کند که شما به طور مستقیم با او صحبت می‌کنید و تنها راه رسیدن به این هدف این است که با بازدیدکنندگان، مشتریان و مصرف کنندگان خود ارتباط برقرار کنید، شما باید آن‌ها را مانند دوستان قدیمی خود فرض کنید.

مهمترین چک لیست تولید محتوای با ارزش و هدفمند

شما باید از موانع، ترس‌ها و چالش‌های آن‌ها مطلع شوید تا بهتر بتوانید به نیازشان پاسخ دهید. به طور مثال فکر کنید که سردرد دارید. احتمالا اولین کاری که می‌کنید این است که سعی می‌کنید علت درد را پیدا کنید. شاید دچار کمبود ویتامین شده‌اید یا که بیمار شده‌اید… این تشخیص است که به شما کمک می‌کند راه‌حل بهتر را برای خود انتخاب کنید به طور مثال آب می‌خورید یا که دارو مصرف می‌کنید یا استراحت می‌کنید.

تبدیل بازدیدکننده به خریدار

شما باید بدانید که یک بازدیدکننده، یک مسیر را طی می‌کند تا به یک خریدار تبدیل شود این مسیر شامل آگاهی، در نظر گرفتن و تصمیم‌ گیری است. محتوای شما باید این چشم‌اندازها را به کاربر بدهد بنابراین در هر مرحله روی محتوای خود تجدید نظر کنید. محتوای شما باید به حدی کامل باشد که هر بازدید‌ کننده‌ای احساس کند که اطلاعات مرتبطی که می‌خواسته را دریافت کرده است و دیگر نیازی به جستجوی مجدد ندارد.

مهمترین چک لیست تولید محتوای با ارزش و هدفمند

یک کاربر که به تازگی از سایت بازدید می‌کند به یک نسخه آزمایشی محصول نیاز ندارد بلکه به دنبال یک چک لیست است تا کمک کند مشکل خود را بهتر درک کند و در مرحله تصمیم گیری نیازی به دانستن تمام راه‌حل‌های ممکن ندارد بلکه نیاز به مشاوره یا یک نسخه آزمایشی دارد تا به او نشان دهید که این محصول می‌تواند مشکلش را حل کند. همیشه خود را جای مخاطبانتان قرار دهید و ببینید در هر لحظه به چه نوع محتوایی احتیاج دارد.

محتوای خود را چندین بار بررسی کنید

فقط به این دلیل که تا به حال استراتژی محتوای مشخصی نداشته‌اید به این معنا نیست که محتوای شما در حال حاضر به درد نمی خورد. شما می‌توانید محتوا را بررسی کنید و آن را متناسب با یک طرح سازماندهی کنید و یک محتوای جدید خلق کنید. این فرآیند می‌تواند شامل بازنویسی متن باشد یا شکاف‌هایی که وجود دارد با محتوایی که جذاب است و متناسب با کارتان است پر شود.

محتوا را با ساختاری مناسب بنویسید

در این مرحله شما باید باز هم مخاطب را در نظر داشته باشید. مخاطب‌تان چه نوع محتوایی می‌خواهد؟ وبلاگ یا ویدئو؟ اسلایدشو یا کتاب الکترونیکی؟ روزنامه یا پادکست؟ ذهن شما باید خلاق باشد و بتواند راحت‌ترین شیوه استفاده از محتوا را پیدا کند. شما باید بسته به کانالی که می‌خواهید محتوا را در آن منتشر کنید فرمت محتوا را برای خود انتخاب کنید برای مثال محتواهای متنی برای کانال اینستاگرام زیاد جالب نیست و شما باید بیشتر روی عکس و ویدئو وقت بگذارید.

پس چگونه می توانیم تولید محتوای با ارزش ایجاد کنیم؟

تولید محتوا شامل یک فرآیند است و شما برای تکمیل این فرآیند و رسیدن به محتوای رضایت‌بخش گام‌های زیر را باید یک به یک پیش ببرید و به جواب سوال “چگونه تولید محتوا کنیم؟” خواهید رسید:

تحقیقات در حوزه‌ای که تولید محتوا می‌کنید

شما احتمالا در مورد موضوعی که می‌خواهید در مورد آن بنویسید ایده‌هایی دارید، شما علاوه‌بر داشتن ایده باید در مورد کلمات کلیدی، میزان جستجوی یک کلمه کلیدی خاص (‌KEYWORDRESEARCH) جستجو کنید و مطمئن شوید که تولید محتوا در مورد این ایده مناسب است یا خیر. یک روش خوب برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی این است که سوالات را بر اساس موانع و اهدافتان بنویسید و در مورد میزان جستجوی این کلمات تحقیق کنید.

برای اینکه شما به رتبه بندی خوبی در موتورهای جستجو برسید باید یک کتابخانه بسیار بزرگ از محتوا را داشته باشید که ارزشمند باشد و این به معنای تولید محتوای با کیفیت است. شما می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند SEMRush یا Moz Keyword Explorer استفاده کنید .کلمه کلیدی خود را در موتور جستجو تایپ کنید و از مطالب پر طرفدار مطلع شوید. بخش جستجوهای مرتبط را در صفحات نتایج موتور جستجو بررسی کنید.

به ایده اولیه محتوا خود پر و بال بدهید

حالا که کلمات کلیدی را مشخص کرده‌اید وقت آن است که در مورد ایده‌های محتوایی فکر کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین راه این است که محتوا را براساس موضوعات خوشه‌ای سازماندهی کنید به این معنا که کلمه کلیدی اصلی را در سرخوشه قرار دهید و مطالب مرتبط با آن را در زیر خوشه‌ها قرار دهید.

خوشه‌بندی موضوعات باعث می‌شود که ساده‌تر فکر کنید و یک ساختار برای دنبال کردن داشته باشید. شما می‌توانید برای ایده گرفتن کتاب بخوانید، سایت‌های رقیب را بررسی کنید یا جستجوهای بیشتری را انجام دهید.

تا شروع به نوشتن نکنید اتفاقی نخواهد افتاد

در اینجا ما در مورد فرآیند نوشتن صحبت می‌کنیم اما یک محتوا تنها به متن ختم نمی‌شود و می‌تواند یک ویدئو یا گرافیک یا پادکست باشد. هرچه‌ که هستن فرآیند ایجاد کاملا مشابه است. در هنگام نوشتن شما خود را به هیچ چیزی محدود نکنید، شما می‌توانید در متنی که می‌نویسید حتی از طنز استفاده کنید. عناوین، تیترها، توضیحات متا خود را بررسی کنید.

مطلبی که نوشته‌اید را یک دور بخوانید و خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید متوجه می‌شوید که چه نوشته‌اید؟ محتوای منحصر به فرد ایجاد کنید و از کپی کردن مطالب پرهیز کنید، برای خود یک سبک منحصر به فرد ایجاد کنید. به خودتان اطمینان داشته باشید، سعی نکنید از واژه های قلمبه سلمبه ای که کاربر از آن سر در نمیاورد استفاده کنید، مختصر و واضح بنویسید و از نوشتن متن های گیج کننده جلوگیری کنید.

حتما حتما محتوای تولیدی خود را ویرایش کنید

محتوایی که تولید کرده‌اید را مرور کنید شما ممکن است دچار اشتباه تایپی شده باشید یا دستور زبان و قواعد نگارشی را به خوبی رعایت نکرده باشید. برای فضاهای خالی، فاصله‌های اضافی جستجو کنید.

در حین آپلود محتوا دقت کنید

وقتی که محتوای شما ایجاد شد شما باید آن را در جایی آپلود کنید که افراد به آن دسترسی داشته باشند. شاید کارفرمای شما یک سایت وردپرسی یا جوملا یا پرستاشاپ یا … داشته باشد. شما باید توانایی کار با این سیستم‌های مدیریت محتوا را داشته باشید. یا اگر قرار است از محتوای خود در بازاریابی ایمیلی استفاده کنید آن را به درستی در ایمیلی که می‌خواهید ارسال کنید قرار دهید.

زمان انتشار منظمی برای تولید محتوا تعیین کنید ( برنامه محتوایی)

انتشار کار سختی نیست و تنها به کلیک کردن یک دکمه نیاز دارد. شما می‌توانید بلافاصله بعد از آپلود محتوایی که تولید کرده‌اید را منتشر کنید یا آن را به صورت پیش‌نویش نگه دارید و در یک روز بخصوص منتشر کنید. چیزی که مهم است و حتما باید در نظر داشته باشید این است که پست‌های مناسبتی را به موقع منتشر کنید. مثالا پستی که در مورد شب یلدا است برای ایام عید نوروز کاربردی ندارد و مسلما طرفداری هم نخواهد داشت.

امیدواریم با مطالعه این پست پاسخ سوال “چگونه تولید محتوا کنیم؟” را پیدا کرده باشید. حتما اگر سوال، انتقاد یا نظری داشتید می‌توانید آن را در بخش نظرات بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

پیشنهاد می‌کنیم:  روش‌های تاثیر گذار در تولید محتوا

روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. میزان امتیاز ۰

اولین نفری باشید که به این مقاله امتیاز می‌دهد

متاسفیم که این پست برای شما مفید نبود

اجازه دهید این پست را بهبود ببخشیم

به ما بگویید چگونه می توانیم این پست را بهبود ببخشیم؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
مطالب مرتبط

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + یازده =